0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:41 PM

 6 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1388; 15(1 (51)):121-154.
 
تشکيل خانه کيفيت در نظام آموزش عالي (مطالعه موردي: مقطع دکتري مديريت دانشگاههاي دولتي)
 
مدهوشي مهرداد*,زالي محمدرضا,نجيمي نسيم
 
* دانشكده علوم اداري و اقتصادي، دانشگاه مازندران
 
 

بخش آموزش به طور اعم و آموزش عالي به طور اخص يکي از پايه هاي اصلي توسعه هر کشور محسوب مي شود. لذا، ارزيابي و بهبود مستمر کيفيت آموزش و يادگيري در آموزش عالي طي دهه هاي اخير از سوي دانشگاهها در سراسر جهان مورد توجه ويژه اي قرار گرفته است. از اين رو، در اين مقاله روش گسترش مشخصه هاي کيفي در دوره دکتراي رشته مديريت دانشگاههاي دولتي ايران (تهران، شهيد بهشتي، تربيت مدرس، علامه طباطبايي و اصفهان) با هدف ارزيابي و بهبود کيفيت برنامه هاي آموزشي ارايه شده در اين دوره مطالعه شده است. در اين پژوهش 80 نفر از 328 دانشجوي دوره دکتراي مديريت در نيمسال دوم تحصيلي 87-1386 در دانشگاههاي ياد شده به عنوان نمونه انتخاب شده اند و براي گردآوري داده ها از نمونه موردنظر از پرسشنامه استفاده شده است.
نتايج تحقيق حاکي از آن است که مهم ترين خواسته هاي دانشجويان دکتراي مديريت «کسب جديدترين تجارب سازماني، تبحر يافتن در مهارتهاي تحليلي، ترغيب دانشجويان به تفکر، مفيد و کافي بودن منابع معرفي شده، مثالها و تکاليف ارايه شده، داشتن روحيه انتقادپذيري استاد درس و توانايي علمي و ميزان تسلط وي بر موضوع درس» است که بايد مورد توجه طراحان اين مقطع تحصيلي قرار گيرد. همچنين، يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که بين ميزان اهميت خواسته ها از نظر دانشجويان و ميزان دستيابي آنها به خواسته هايشان تفاوت معناداري وجود دارد و ضرورت گذر از وضعيت موجود به وضعيت مطلوب به روشني درک مي شود.

 
كليد واژه: آموزش عالي، تحصيلات تکميلي، گسترش مشخصه هاي کيفي (QFD)، کيفيت آموزش عالي و نداي مشتريان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها