پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:41 PM
4 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1388; 15(1 (51)):73-97. |
بررسي رابطه فناوري اطلاعات و ارتباطات و توسعه علمي با استفاده از نقشه شناختي |
منيعي رضا*,لوكس كارو,فراستخواه مقصود |
* موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي |
فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان يکي از فناوريهاي نوين نقش مهمي در توسعه جوامع داشته است. مطالعه حاضر نشان مي دهد که اين فناوري به عنوان يکي از زيرساختهاي مهم نظامهاي علمي عمل مي کند. بر اساس يافته هاي تحقيق، ميان نشانگرهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات و توسعه علمي در سطح کشورها همبستگي معنا داري وجود دارد. همچنين، روابط بين نشانگرهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات و توسعه علمي و ميزان همبستگي آنها به صورت يک نقشه شناختي نشان داده شده است. نقشه شناختي به عنوان يکي از ابزارهاي مفيد براي شناخت، توصيف و مدلسازي نظامهاي پيچيده مي تواند به کار برده شود. همبستگيهاي معنادار مثبت بالا ميان نشانگرهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات مانند کاربران اينترنت، پهناي باند دسترسي به اينترنت، اعتبارات فناوري اطلاعات و ارتباطات و ... با نشانگرهاي توسعه علمي مانند تعداد مقالات و پتنت ها از يک سو و بحث انگيز بودن نشانگرهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در کشورمان از سوي ديگر، مي تواند کشورمان را در دستيابي به اهداف سند چشم انداز بيست ساله در خصوص علم و فناوري با مشکل مواجه سازد. بنابراين، کسب مقام اول علم و فناوري در منطقه نيازمند توسعه زيرساختهاي لازم و مورد نياز است که يکي از زيرساختهاي مهم فناوري اطلاعات و ارتباطات است که بايد به آن توجه شود. |
كليد واژه: فناوري اطلاعات و ارتباطات، توسعه علمي، توليد دانش و نقشه شناختي |
نسخه قابل چاپ |