0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  8:40 PM

 1 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1388; 15(1 (51)):1-26.
 
الگوي استراتژيک مديريت دانش براي ارتقاي عملکرد پژوهشگاهها
 
اعرابي سيدمحمد,موسوي سعيد*
 
* دانشگاه علامه طباطبايي
 
 

به منظور تعريف الگويي براي مديريت دانش در پژوهشگاهها براي ارتقاي عملکرد آنها، پس از مطالعه ادبيات موجود در اين حوزه مشخص شد که سه ديدگاه اصلي در خصوص مديريت دانش و جايگاه آن در سازمانها وجود دارد. يک ديدگاه به مفهوم مديريت دانش همچون مفاهيمي نظير مديريت تحول و مديريت تغيير در سازمانها مي نگرد. ديدگاه دوم معتقد است که در هر حوزه اي از سازمانها که بر اساس مدلهاي مختلف از جمله مدل زنجيره ارزش پورتر مفهوم و جايگاه مديريت اطلاعات تعريف شده است، مي توان آن را با مديريت دانش جايگزين کرد. ديدگاه سوم به مفهوم مديريت دانش از ديدگاه سيستمي و استراتژيک نگريسته است. بر اساس ديدگاه سوم استراتژي مديريت دانش به عنوان يک استراتژي وظيفه اي تلقي مي شود و در کنار ساير استراتژيهاي وظيفه اي قرار مي گيرد.
در اين پژوهش مفهوم مديريت دانش از منظر ديدگاه سوم مدنظر بوده است و پس از مطالعات فراوان در حوزه ادبيات مربوط به مفهوم مديريت دانش اين ديدگاه انتخاب و بر اساس آن مدل مفهومي پژوهش طراحي و پيشنهاد شده است. فرضيه اصلي پژوهش به اين شکل تعريف شده است که هماهنگي بين استراتژيهاي دانش، توليد و توسعه دانش، انتقال دانش و به کارگيري دانش در پژوهشگاهها با توجه به استراتژي کار پژوهشگاهها به ارتقاي عملکرد آنان منجر مي شود.
?براي آزمون اين فرضيه جامعه آماري پژوهشگاههاي وابسته به سازمانها و موسسات دولتي در نظر گرفته شدند که مقايسه عملکرد آنان با ميزان هماهنگي استراتژيهاي اتخاذ شده توسط آنها در حوزه سيستم مديريت دانش و زير سيستم هاي آن مي توانست محمل خوبي براي آزمون فرضيه پژوهش باشد. پس از انتخاب نمونه معرف جامعه آماري، پرسشنامه اي طراحي شد و پس از آزمون روايي و پايايي آن در اختيار پژوهشکده هاي عضو نمونه جامعه آماري قرار گرفت. پرسشنامه حاوي دو دسته سوال بود که يک دسته سوالات با پاسخهاي بسته بودند که بر اساس درجه بندي ليکرت از 1 تا 5 تقسيم شده بودند و پاسخهاي ارايه شده در اين بخش از پرسشنامه داده هاي کمي آزمون فرضيه را تشکيل مي دادند. گروه دوم سوالات پرسشنامه سوالات با پاسخهاي باز بودند که پاسخهاي تشريحي و تفصيلي به آنها داده هاي کيفي آزمون فرضيه را تشکيل مي دادند. پس از توزيع و جمع آوري پرسشنامه ها، داده هاي کمي با استفاده از نرم افزار SPSS تحليل آماري شدند. داده هاي کيفي هم با روش تحليل محتوا، تحليل و با تعريف شاخص هماهنگي کمي شدند و در نهايت، تحليل آماري هم در خصوص آنها انجام شد. نتيجه نهايي هر دو تحليل کمي و کيفي داده هاي جمع آوري شده حاکي از تاييد فرضيه اصلي مطرح شده در پژوهش است.

 
كليد واژه: مديريت دانش، نقاط مرجع استراتژيک، پژوهشگاه، تحليل محتوا و هماهنگي استراتژيک
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها