پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:40 PM
3 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي تابستان 1388; 15(2 (52)):55-79. |
مدل راهبردي ارزيابي موسسات آموزش عالي |
مهرگان محمدرضا,دهقان نيري محمود* |
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران |
ارزيابي راهبردي سازمان در صنعت همواره يکي از اولين و اساسي ترين بخشهاي برنامه ريزي راهبردي به شمار مي رود و اهميت بسياري دارد تا آنجا که يکي از مکاتب اصلي مديريت راهبردي، مکتب موقعيت يابي نام گرفته است. اين امر در اقتصاد دانش محور و محيط پرتلاطم امروزي در خصوص دانشگاهها از اهميت دو چنداني برخوردار است. تا به امروز در صنايع مختلف از مدلهاي متفاوتي براي ارزيابي موقعيت راهبردي سازمانها استفاده شده است که در هر يک از آنها با رويکردي متفاوت به تحليل محيط پرداخته شده است. يکي از مدلهاي راهبردي بسيار توانا در اين زمينه، مدل کارت امتيازي متوازن است که در آن تمام جنبه هاي يک سازمان به طور متعادل بررسي مي شود، لذا، در اين پژوهش با در نظر گرفتن نقاط قوت مدل کارت امتيازي متوازن در ارزيابي راهبردي، به توسعه آن براي تحليل موقعيت محيطي دانشگاه پرداخته شده و سپس، مدل بومي شده کارت امتيازي متوازن در بخش دانشگاهي ايران ارايه و به طور موردي در خصوص دانشکده هاي مديريت برتر استان تهران به کار گرفته شده است. نتايج اين پژوهش علاوه بر اينکه مي تواند به طور کاربردي براي برنامه ريزي راهبردي دانشکده هاي مديريت دانشگاههاي ايران به کار گرفته شود، در توسعه مدل کارت امتيازي متوازن در بخش دانشگاهي نيز موثر است. |
كليد واژه: برنامه ريزي راهبردي، ارزيابي موقعيت راهبردي، کارت امتيازي متوازن (BSC)، موسسات آموزش عالي |
نسخه قابل چاپ |