پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:38 PM
5 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز 1388; 15(3 (53)):107-131. |
جهاني شدن و آموزش عالي، گسست ميان نظريه تا کنش: راهبردهايي نوين براي توسعه آموزش عالي ايران |
جاوداني حميد* |
* گروه مطالعات مديريت آموزش عالي |
در اين جستار که در چارچوب مطالعات مقدماتي براي تدوين برنامه پنجم توسعه بخش آموزش عالي صورت گرفته، تلاش شده است تا با برجسته ساختن مفاهيم و رويکردهاي گوناگون بر چالشهايي که جهاني شدن در دو روايت فراروي نظامهاي آموزش عالي از جمله نظام آموزش عالي ايران قرار مي دهد، راهبردهايي ارايه شود که راهنمايي علمي براي تدوين برنامه توسعه بخش آموزش عالي کشور در برنامه پنجم توسعه باشد. از اين رو، نخست براي درک مفهوم پيچيده جهاني شدن که در بخش آموزش عالي از آن به مثابه بينالمللي شدن دانشگاهها ياد ميشود، فرايند تاريخي آن بررسي شده است. سپس، براي گسترش مفاهيم نظري به عرصه کنش، آثار و پيامدهاي اين پديده در کشورهاي توسعه يافته، کشورهاي در حال توسعه و نهادهاي بينالمللي مورد واکاوي قرار گرفته است. در پايان به منظور کاربرديتر ساختن يافتههاي اين پژوهش در عرصه ملي، وضعيت نظام آموزش عالي ايران در فرايند جهاني بينالمللي شدن بر مبناي فراتحليلي آسيب شناختي مورد مطالعه تطبيقي با دو رويکرد اساسي جامعه دانش و جامعه اطلاعاتي قرار گرفته است. |
كليد واژه: جهاني شدن، بينالمللي شدن، آموزش عالي، جامعه دانش، جامعه اطلاعاتي |
نسخه قابل چاپ |