پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:31 PM
: پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي تابستان 1389; 16(2 (56)):115-126. |
رابطه بين کيفيت ادراک شده در سبک رهبري رهبر - عضو و رفتار شهروندي سازماني |
سيدنقوي ميرعلي,جعفري فارساني جواد* |
* دانشگاه علامه طباطبايي (ره)، تهران، ايران |
امروزه، رفتارهاي فرانقش اهميت زيادي در رسيدن سازمانها به اهدافشان دارند. بنابراين، در اين پژوهش رابطه بين سبک رهبري رابطه متقابل رهبر-عضو با رفتار شهروندي سازماني در سطح سازماني بررسي شده است. جامعه آماري استادان دانشگاه علامه طباطبايي (ره) هستند که از تعداد 500 نفر اعضاي جامعه تعداد 275 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. براي اجراي آزمون از پرسشنامه ليدن و ماسلين به منظور بررسي ميزان کيفيت رابطه متقابل رهبر-عضو ادراک شده از سوي استادان و از پرسشنامه ارگان به منظور بررسي ميزان رفتار شهروندي سازماني استادان استفاده شده است. براي تجزيه و تحليل داده ها ابتدا از آزمون همبستگي اسپيرمن به منظور بررسي فرضيات و از تحليل عاملي تاييدي براي بررسي برازش کلي مدل تحقيق استفاده شده است. تجزيه و تحليل داده ها نشان مي دهد که بين هر دو بعد رابطه متقابل رهبر-عضو و ابعاد رفتار شهروندي سازماني در ميان استادان دانشگاه علامه طباطبايي (ره) رابطه مثبتي وجود دارد. نتايج تحليل عاملي تاييدي نيز نشان مي دهد که مدل از برازش مناسبي برخوردار است. |
كليد واژه: رابطه متقابل رهبر - عضو، رفتار شهروندي سازماني، كيفيت، اعضاي هيات علمي دانشگاه |
نسخه قابل چاپ |