پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:29 PM
3 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز 1389; 16(3 (57)):45-64. |
بررسي الگوي تعاملات آموزش عالي و دانشگاه با ساير نظامهاي توليد و خدمات |
فراستخواه مقصود* |
* موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي، تهران، ايران |
نظامهاي خدمات و توليد در اقتصاد نوين دانش به دانش و فناوري موکول شده اند. از آموزش عالي و دانشگاه انتظار مي رود که ظرفيتهاي پاسخگويي و تقاضاگرايي خود را ارتقا ببخشد. زمان برج عاجهاي دانشگاهي به سرآمده است. هدف از اين تحقيق دستيابي به الگويي مفهومي براي تعامل نظام آموزش عالي و دانشگاهها با ساير نظامهاي توليد و خدمات بوده است. همچنين، روش فراتحليل پژوهشها و نظريه هاي موجود به کار رفته است. يافته هاي تحقيق نشان مي دهد که هر يک از الگوهاي مفهومي بديل چه ظرفيتها و محدوديتهايي دارد. اين الگوها شامل تئوري نئوکلاسيک، تئوري تحولي، ديدگاههاي سنتي نوآوري، رويکرد شبکه نوآوري، ويراستهاي متاخر رويکرد تحولي، همکاري سه جانبه دولت، دانشگاه و صنعت، مدل دانشگاه و صنعت بورل دميان، مسير دانش فناوري و ليسانس فناوري و نظريه پل زدن ميان دو فرهنگ هستند و به صورت مقايسه اي بررسي شده اند. نتيجه تحقيق در برگيرنده الگوي تلفيقي مطلوب با رويکرد سازاگرايي مشارکتي است که در قالب 26 اصل راهنما و دو مدل نهايي در سطوح کلان و خرد ارايه شده است. |
كليد واژه: آموزش عالي، دانشگاه، نظامهاي توليد و خدمات، تعامل، علم و فناوري، همکاري دانشگاه و صنعت |
نسخه قابل چاپ |