پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:29 PM
2 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز 1389; 16(3 (57)):23-44. |
شيوه هاي مشارکت اعضاي هيات علمي در برنامه ريزي درسي دوره تحصيلات تکميلي |
شريفيان فريدون*,شريف سيدمصطفي,جعفري سيدابراهيم,موسي پور نعمت اله |
* دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران |
هدف اين پژوهش، بررسي شيوه هاي مشارکت اعضاي هيات علمي در برنامه ريزي درسي دوره تحصيلات تکميلي است. روش پژوهش ميداني و توصيفي پيمايشي و جامعه آماري آن اعضاي هيات علمي دانشگاههاي اصفهان (466 نفر) و صنعتي اصفهان (412 نفر) بوده است. براي انتخاب اعضاي هيات علمي دو دانشگاه از روش نمونه گيري طبقه اي متناسب با حجم استفاده شد و 83 نفر از اعضاي هيات علمي در اين پژوهش شرکت داده شدند. ابزار جمع آوري داده هاي اين پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده است. براي تعيين روايي پرسشنامه از روايي محتوا و براي تعيين پايايي آن از روش آلفاي کرونباخ استفاده شده است. پايايي گام تعيين ساختار کلي رشته و درسها 0.80، تعيين هدفهاي برنامه درسي 0.86، انتخاب و تدوين محتوا 0.89، اجراي برنامه درسي 0.81، ارزشيابي برنامه درسي 0.88 و پايايي گام تغيير برنامه درسي 0.91 بوده است. نتايج پژوهش نشان داده است که در وضعيت موجود، اعضاي هيات علمي با شيوه حضور خود در برنامه ريزي درسي دوره تحصيلات تکميلي مشارکت دارند. در وضعيت مطلوب، اعضاي هيات علمي هر دو دانشگاه در گام اجراي برنامه درسي بر نقش خود به عنوان مجري برنامه درسي تاکيد ويژه اي داشته اند. با وجود اين، در گامهاي طراحي برنامه درسي که شامل تعيين ساختار کلي رشته و درسها، تعيين هدفها و انتخاب و تدوين محتواست، در هر دو دانشگاه شيوه مشارکت اعضاي هيات علمي برجسته انتخاب شده است. در دانشگاه اصفهان، علاوه بر شيوه مذکور، مشارکت حداکثري نيز ترجيح داده شده است. در دو گام ارزشيابي و تغيير برنامه درسي در هر دو دانشگاه، اعضاي هيات علمي تمايل داشته اند تا اعضاي هيات علمي برجسته گروه و نماينده اعضاي هيات علمي در اين دو گام مشارکت کنند. |
كليد واژه: مشارکت، عضو هيات علمي، برنامه ريزي درسي، دوره تحصيلات تکميلي |
نسخه قابل چاپ |