پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:28 PM
7 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1389; 16(4 (58)):117-133. |
ظرفيت سازي دانش عنصري براي شکل گيري پيامدهاي کارآفرينانه در نتايج تحقيقات موسسات تحقيقات کشاورزي ايران |
علم بيگي امير*,ملك محمدي ايرج,اسدي علي,زارعي بهروز |
* دانشكده اقتصاد و توسعه كشاورزي، دانشگاه تهران، تهران، ايران |
هدف اين پژوهش شناسايي نقش ظرفيت سازي دانش در شکل گيري پيامدهاي کارآفرينانه در سازمان تحقيقات کشاورزي ايران بوده و از روش همبستگي براي تحليل داده ها استفاده شده است. جامعه آماري شامل 2768 نفر از اعضاي هيات علمي و محققان مراکز و ايستگاههاي تحقيقاتي وابسته به وزارت جهاد کشاورزي بود که براي نمونه گيري از هر منطقه جغرافيايي کشور يک استان به تصادف انتخاب و از بين آنها به صورت تصادفي و با رعايت انتساب متناسب 320نفر (بر حسب محاسبه فرمول كوكران) انتخاب شدند. ابزار تحقيق پرسشنامه اي در قالب طيف ليکرت بود که براي سنجش روايي آن از روش روايي تشخيصي و براي سنجش پايايي از روش پايايي ترکيبي استفاده شد. از بسته نرم افزاري Lisrel نسخه 8.54 براي مدل يابي معادلات ساختاري (SEM) بهره گرفته شد. يافته هاي تحقيق حاکي از آن است که ظرفيت سازي دانش از مولفه هاي خلق دانش، تفسير دانش و نشر و توزيع دانش تشکيل شده است. بعد خلق و تفسير دانش بر شکل گيري ابعاد تحقيق و توسعه کارآفرينانه از خود اثر معناداري را نشان مي دهند، ليکن نشر دانش در نظام تحقيقات کشاورزي کشور نقش معناداري را از خود نشان نداد. |
كليد واژه: ظرفيت سازي دانش، تحقيق و توسعه کارآفرينانه، مدل يابي معادلات ساختاري |
نسخه قابل چاپ |