پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:27 PM
3 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1389; 16(4 (58)):41-55. |
بررسي خصوصيات استاد خوب از نظر دانشجويان دانشکده کشاورزي دانشگاه تربيت مدرس |
هرندي زاده الهه,نعيمي امير*,پزشكي راد غلامرضا,نامدار راضيه |
* دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران |
هدف از اين پژوهش بررسي خصوصيات استاد خوب از نظر دانشجويان است. طرح پژوهش توصيفي و از نوع پيمايشي بود. جامعه مورد مطالعه تحقيق 155 نفر از دانشجويان کارشناسي ارشد دانشکده کشاورزي دانشگاه تربيت مدرس بودند. با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده 110 نفر از دانشجويان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه بود که روايي ظاهري و محتوايي آن را جمعي از متخصصان ترويج و آموزش کشاورزي تاييد كردند. براي تعيين پايايي پرسشنامه آزمون پيشاهنگ انجام شد و مقدار آلفاي کرونباخ 0.82 به دست آمد. نتايج آزمونهاي مقايسه ميانگين نشان داد که بين جنسيت و رشته هاي تحصيلي دانشجويان با نظرهاي آنها درباره خصوصيات يک استاد خوب اختلاف معناداري وجود ندارد؛ به عبارتي، دانشجويان با رشته هاي تحصيلي متفاوت در خصوص ويژگيهاي يک استاد خوب ديدگاههاي يکساني داشتند. نتايج تحليل عاملي نشان داد که پنج عامل دانش پژوهي، رفتاري، تکنيکي، ارتباطي و شخصي به ترتيب اهميت در حدود 73 درصد از واريانس خصوصيات يک استاد خوب را تبيين مي کنند. |
كليد واژه: استاد خوب، خصيصه دانش پژوهي، رفتاري، تکنيکي، ارتباطي و شخصي، دانشجويان كارشناسي ارشد كشاورزي |
نسخه قابل چاپ |