پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:27 PM
6 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1390; 16(1( 59)):115-136. |
تاثير آموزش عالي بر رشد اقتصادي در كشور ايران: كاربرد رهيافت آزمون کرانه ها |
حيدري حسن*,دباغ رحيم,سنگين آبادي بهرام |
* دانشکده اقتصاد و مديريت دانشگاه اروميه، اروميه، ايران |
به منظور بررسي و آزمون نقش آموزش عالي بر رشد اقتصادي، در اين پژوهش تاثير متغير شاغلان داراي تحصيلات دانشگاهي بر رشد اقتصادي ايران با به کارگيري آزمون کرانه ها و آزمون عليت گرنجر، با استفاده از داده هاي سالهاي 1386-1350، بررسي شده است. نتايج نشان مي دهد که رابطه تعادلي ميان آموزش عالي و رشد اقتصادي در بلند مدت وجود دارد. همچنين، نتايج مدل تصحيح خطا نشان مي دهد که رشد درآمد واقعي در هر دوره حدود 75% به سمت مقدار تعادلي بلند مدت خود در مدل رشد آموزش عالي همگراست. نتايج تخمين ها بيانگر آنها است که آموزش عالي در کوتاه مدت و بلندمدت داراي تاثيري مشابه موجودي سرمايه بر رشد اقتصادي خواهد بود. نتايج آزمون عليت گرنجر شرطي حاکي از وجود نداشتن رابطه عليت کوتاه مدت ميان متغيرها و وجود داشتن رابطه عليت غير مستقيم يک طرفه از رشد آموزش عالي به رشد اقتصادي در بلند مدت است. با توجه به اين يافته ها تاثير بلند مدت آموزش عالي بر رشد اقتصادي به صورت قوي پذيرفته مي شود، از اين رو، سرمايه گذاري بيشتر براي دستيابي به رشد اقتصادي بالاتر توجيه اقتصادي دارد و توصيه مي شود. |
كليد واژه: آموزش عالي، رشد اقتصادي، آزمون کرانه ها |
نسخه قابل چاپ |