پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:26 PM
7 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي 1390; 17(2 (60)):121-136. |
اندازه گيري ارزش هاي دانشجويان دانشگاه پيام نور استان تهران |
اكرامي محمود,دشتوان اردستاني زهرا*,فرهبد اميرهوشنگ |
* دانشگاه پيام نور، تهران، ايران |
هدف اصلي اين پژوهش بررسي نظام ارزش ها در دانشجويان از طريق اندازه گيري ارزش هاي دانشجويان در هر يک از سطوح، رتبه بندي نظام ارزش ها و تعيين رابطه ويژگي هاي فردي با نظام ارزش هاي دانشجويان بوده است. جامعه آماري 6000 نفر دانشجوي مرکز تهران در مجتمع هاي علوم انساني و علوم پايه بودند. در مجموع 350 نفر با روش نمونه برداري خوشه اي به طور تصادفي انتخاب و از پرسشنامه نظام ارزش هاي آلپورت، ورنون و ليندزي براي جمع آوري داده ها استفاده شد. اعتبار ابزار سنجش براي هر يک از ارزش هاي شش گانه نظري، اقتصادي، هنري، اجتماعي، مذهبي و سياسي به ترتيب برابر 0.86، 0.77، 0.83، 0.81، 0.82، و 0.79 به دست آمد. نتايج نشان داد که هر يک از ارزش ها در جامعه مورد مطالعه رتبه اي بالا داشتند. همچنين، متغير ارزش هنري بالاترين رتبه و ارزش مذهبي پايين ترين رتبه را داشتند و ارزش هاي سياسي، اقتصادي، نظري و اجتماعي در رتبه هاي دوم تا پنجم قرار داشتند. در اين پژوهش رابطه ويژگي هاي فردي نيز با متغيرهاي شش گانه نظام ارزش هاي دانشجويان مدنظر قرار گرفت و اين نتايج به دست آمد: جنسيت با ارزش اقتصادي و ارزش هنري، تاهل با ارزش اقتصادي، سن با ارزش هنري، مقطع تحصيلي با ارزش اقتصادي و نوع دانشکده با ارزش هنري رابطه دارد. در متغيرهاي فردي ديگر با هيچ يک از ارزش ها رابطه معنادار مشاهده نشد. |
كليد واژه: ارزش نظري، ارزش اقتصادي، ارزش هنري، ارزش اجتماعي، ارزش سياسي، ارزش مذهبي، دانشجويان، دانشگاه پيام نور استان تهران |
نسخه قابل چاپ |