پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:25 PM
5 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي 1390; 17(2 (60)):81-98. |
اسنادهاي استادان موفق در خصوص روش هاي ارتقاي انگيزه تحصيلي دانشجويان دانشگاه بيرجند |
طالب زاده شوشتري ليلا*,پورشافعي هادي |
* دانشگاه بيرجند، بيرجند، ايران |
يادگيري يک موهبت الهي است. در ميان همه عوامل موثر بر يادگيري، انگيزه بسيار مهم است و يکي از عوامل تعيين کننده انگيزه تحصيلي فرا دانشجويان نقش استادان است. هدف پژوهش حاضر شناسايي اسنادهاي استادان موفق در خصوص روش هاي ارتقاي انگيزه تحصيلي دانشجويان است. روش پژوهش از نوع زمينه يابي است. بدين منظور 15 نفر از استادان برجسته دانشگاه بيرجند که طي يک دوره پنجساله در ارزيابي از کيفيت تدريس به شيوه نظرخواهي توسط دانشجويان در گزينه کيفيت تدريس بالاترين نمره را کسب کرده بودند، به روش نمونه گيري هدفمند و از پنج دانشکده مختلف انتخاب و داده ها از طريق مصاحبه جمع آوري شدند. بر اساس نتايج پژوهش، اسنادهاي استادان در خصوص افزايش انگيزه در چهار مقوله اصلي شامل روابط انساني، مهارت هاي تدريس، ويژگي هاي شخصيتي و مهارت هاي ارزشيابي دسته بندي شدند. در اين پژوهش با توجه به اسنادهاي استادان در خصوص عوامل موثر بر کاهش انگيزه دانشجويان طي ساليان اخير، نقش استاد مهمترين عامل بود. همچنين، جنبه هنر يا علم بودن تدريس و ميزان تاثير آموزش و بهسازي، نيز مورد سوال و تجزيه و تحليل قرار گرفت. |
كليد واژه: استاد موفق، اسناد، انگيزه تحصيلي، دانشجو، يادگيري |
نسخه قابل چاپ |