پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:25 PM
4 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي 1390; 17(2 (60)):59-80. |
طراحي چارچوبي براي عوامل موثر بر گرايش دانشجويان مجازي به يادگيري الکترونيکي و سنجش آن |
الهي شعبان*,كنعاني فاطمه,شايان علي |
* دانشكده مديريت و اقتصاد، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران |
به منظور گسترش استفاده از رسانه هاي نوين در آموزش عالي و بهره مندي از مزاياي آن، بررسي عوامل موثر بر گرايش دانشجويان به يادگيري الکترونيکي ضروري است. در اين مقاله با بررسي پژوهش هاي پيشين و نظرخواهي از خبرگان، چارچوبي براي عوامل موثر بر گرايش دانشجويان مجازي به يادگيري الکترونيکي شناسايي و طراحي شده است. بر اساس اين چارچوب چهار بعد اصلي شامل عوامل فردي، محيطي، رسانه و محتواست. در اين پژوهش متغيرهاي موجود در چارچوب در دانشگاه هاي داراي آموزش الکترونيکي در شهر تهران سنجش شده است. براي اين منظور پرسشنامه اي طراحي و ميان دانشجويان دانشگاه هاي اميرکبير، تربيت مدرس، خواجه نصيرالدين طوسي و شهيد بهشتي، که دوره هاي آموزش الکترونيکي را اجرا مي کنند، توزيع شده است. پس از جمع آوري و تحليل داده ها، نتايج نشان داد که عوامل فردي در بهترين شرايط و عوامل رسانه در پايين ترين وضعيت قرار دارند. در پايان، بر اساس نتايج، پيشنهادهايي در باره وضعيت آموزش الکترونيکي دانشگاه هاي مورد بررسي بيان شده است. |
كليد واژه: يادگيري الکترونيکي، ويژگي هاي فردي، رسانه، عوامل محيطي، محتوا |
نسخه قابل چاپ |