پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
شنبه 2 اردیبهشت 1391 1:59 PM
3 : پژوهش هاي روستايي تابستان 1390; 2(2 (پياپي 6)):55-68. |
بررسي عوامل موثر بر كاربرد آموزش الكترونيكي براي آموزش زنان روستايي در شهرستان ايلام |
ترجمان فريبا*,روشني نسيم |
* دانشگاه پيام نور ايلام |
امروزه زنان روستايي به ويژه در کشورهاي جهان سوم، بخش عمده اي از فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي را بر عهده دارند. وضعيت مشارکت زنان در ?? کشور در حال توسعه، نشان دهنده اين است که زنان بيش از ?? درصد فعاليت هاي کشاورزي را انجام مي دهند. با توجه به محور بودن فعاليت هاي کشاورزي در جريان توسعه اقتصادي کشور ما و نقش تعيين کننده اي که زنان روستايي در توليد مواد غذايي دارند، ارتقاي سطح دانش فني آنها براي زندگي هر چه بهتر اهميت ويژه اي دارد. فراهم ساختن فناوري هاي جديد براي مناطق روستايي باعث مي شود که زنان نيازهاي آموزشي خود را بر طرف سازند. بدين منظور تحقيق حاضر با هدف بررسي عوامل موثر بر کاربرد آموزش الکترونيکي در آموزش زنان روستايي شهرستان ايلام انجام گرفته است. تحقيق از نوع کاربردي، و روش تحقيق آن همبستگي است. ابزار اصلي تحقيق پرسشنامه بود و به منظور بررسي روايي ابزار تحقيق، پرسشنامه در اختيار کارشناسان صاحب نظر قرار گرفت. براي سنجش پايايي پرسشنامه نيز آزمون مقدماتي از طريق تکميل 30 پرسشنامه به عمل آمد و ضريب کرونباخ آلفا 0.87 محاسبه گرديد. جامعه آماري اين تحقيق شامل 8770 نفر از زنان روستاهاي شهرستان ايلام بودند که از اين تعداد بر اساس فرمول کوکران، 150 نفر به عنوان نمونه و به کمک روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي با انتساب مناسب انتخاب شدند. تجزيه و تحليل آماري پس از استخراج داده ها از طريق نرم افزار رايانه اي SPSS12 صورت گرفت. نتايج تحقيق نشان مي دهد که عوامل اجتماعي و اقتصادي مهمترين عوامل موثر در اجراي آموزش الکترونيکي اند، و عوامل آموزشي در اجراي آموزش الکترونيکي تاثير کمتري دارند. نتايج تحليل رگرسيون نشان داد که از نظر زنان روستايي، عوامل آموزشي و اجتماعي مي توانند بيشترين تاثير را در آموزش الکترونيکي داشته باشند. |
كليد واژه: عوامل موثر، آموزش الكترونيكي، زنان روستايي شهرستان ايلام |
نسخه قابل چاپ |