0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
جمعه 1 اردیبهشت 1391  4:44 PM

7 : پژوهش در نظام هاي آموزشي پاييز و زمستان 1387; 2(5):137-148.
 
تعيين نرخ بازدهي اقتصادي فردي و اجتماعي سرمايه گذاري در دوره هاي تحصيلات تكميلي با توجه به افزايش دستمزد اعضاي هيات علمي
 
جبل عاملي فرخنده,بي ريا سهيلا
 
 
 

مقاله حاضر، ضمن تعيين نرخ بازده اقتصادي فردي و اجتماعي دوره دکترا با توجه به افزايش دستمزد اعضاي هيات علمي در سال 1385 به بررسي اثر اين افزايش بر بازدهي آموزشي پرداخته است. بدين منظور، با توجه به داده ها و آمارهاي رسمي کشور در مورد حقوق اعضاي هيات علمي که بر اساس مصوبات سالانه هيات امناي مرکزي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري استخراج شده است، از دو روش تحليل هزينه ـ فايده و روش معادله مينسر بر اساس مدل رياضي هزينه ـ فايده، پانل ديتا به طور جداگانه و از نرم افزارهاي «Eviews»،«Matlab»  استفاده شده است.
نتايج حاصل از تحقيق نشان مي دهد که اولا با توجه به روش تحليل هزينه ـ فايده، به رغم افزايش حقوق اعضاي هيات علمي و برقراري حق ويژه بر حقوق ايشان، نرخ بازدهي فردي و اجتماعي دوره دکترا منفي است و نيز با توجه به روش مينسر به رغم افزايش حقوق حق ويژه در سال 1385، نرخ بازدهي داخلي آموزشي براي اعضاي هيات علمي منفي است. بر اين اساس، يافته هاي تحقيق حاکي است که هزينه فرصتي که فرد و جامعه براي تحصيل دوره هاي دکترا متحمل مي شود، در قبال فايده هاي آن بسيار بالاست و اين مساله در امر سياستگذاري دولت در زمينه تربيت نيرو و چگونگي پرداخت دستمزد تاثيرگذار است
.

 
كليد واژه: نرخ بازدهي داخلي، اعضاي هيات علمي، تحليل هزينه ـ فايده، روش مينسر
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها