0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
جمعه 1 اردیبهشت 1391  4:43 PM

 2 : پژوهش در نظام هاي آموزشي پاييز و زمستان 1387; 2(5):25-47.
 
تاثير آموزش راهبردهاي يادگيري بر گرايش هدف دانش آموزان پايه اول دوره متوسطه
 
علي اقدم اصغر,دلاور علي,حسيني سيدمحمد
 
 
 

در اين پژوهش، اثربخشي آموزش راهبردهاي يادگيري بر گرايش هدف دانش آموزان پايه اول دوره متوسطه نشان داده مي شود. نمونه پژوهش را 80 نفر دانش آموز دختر و پسر پايه اول دوره متوسطه تشكيل مي دهند. نمونه پژوهش مورد نظر، از چهار گروه تشكيل شد كه دو گروه آزمايشي دانش آموزان دختر و پسر پايه اول دوره متوسطه و دو گروه شاهد (گواه) از دانش آموزان دختر و پسر پايه اول دوره متوسطه شهرستان ماكو بود؛ و براي انتخاب نمونه از روش نمونه گيري خوشه اي دو مرحله اي استفاده شد. ابتدا از بين دبيرستان هاي دختر و پسر هر كدام، يك دبيرستان انتخاب شد، و از دبيرستان هاي انتخاب شده چهار كلاس پايه اول كه يك كلاس به عنوان گروه آزمايشي دانش آموزان دختر و يك كلاس به عنوان گروه آزمايشي دانش آموزان پسر پايه اول دوره متوسطه و يك كلاس به عنوان گروه شاهد (گواه) از دانش آموزان دختر و يك كلاس به عنوان گروه شاهد (گواه) از دانش آموزان پسر پايه اول دوره متوسطه انتخاب شد. و از هر كلاس به تعداد 20 نفر به عنوان نمونه در پژوهش حاضر در نظر گرفته شده است. پژوهش، بر حسب نحوه گردآوري داده ها از نوع تحقيقات آزمايشي و طرح اين پژوهش از نوع طرح چهار گروهي است. داده ها با استفاده از پرسشنامه حالت فراشناختي، پرسشنامه معيارهاي جهت گيري انگيزشي «نيکولز» و همکاران در موقعيت هاي پيش آزمون و پس آزمون جمع آوري شد. داده ها با استفاده از روش هاي آماري (MANCOVA و (ANCOVA تحليل شد. يافته هاي پژوهش نشان داد كه آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي بر تكليف درگيري دانش آموزان تاثير دارد ولي بر خود درگيري و تكليف گريزي تاثير ندارد و اثر آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي بر نوع گرايش هدف دانش آموزان دختر و پسر متفاوت است. براي تبيين يافته هاي حاصل از تجزيه و تحليل داده هاي اين پژوهش، سوال هاي مطرح شده در قالب تاثير آموزش راهبردهاي يادگيري بر گرايش هدف مورد بحث قرار گرفته است و در نهايت محدوديت هايي مطرح شده است.

 
كليد واژه: راهبردهاي يادگيري، راهبردهاي شناختي، راهبردهاي فراشناختي، گرايش اهداف
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها