پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
جمعه 1 اردیبهشت 1391 4:37 PM
7 : پژوهش در نظام هاي آموزشي تابستان 1389; 4(9):117-143. |
فراتحليل تحقيقات انجام شده در حوزه افت تحصيلي فرزندان شاهد در بنياد شهيد و امور ايثارگران طي سال هاي 1373 تا 1385 |
مطيعي لنگرودي سيده طيبه*,يعقوبي نرگس,مقدم زاده علي |
* گروه آزمون هاي رواني - شغلي، سازمان سنجش آموزش كشور |
هدف پژوهش حاضر، فراتحليل تحقيقات انجام شده در حوزه افت تحصيلي فرزندان شاهد در بنياد شهيد و امور ايثارگران از سال 1373 تا 1385، به منظور نيل به يافته هاي هماهنگ و منسجم از نتايج مطالعات مختلف و تعيين اندازه اثر واقعي و سطح معنا داري هر يك از عوامل تاثيرگذار (فردي، خانوادگي، آموزشي، اجتماعي و محيطي) بر افت تحصيلي و مشخص كردن متغيرهايي است كه داراي بيشترين تاثير بر افت تحصيلي فرزندان شاهد است. جامعه آماري اين پژوهش برگرفته از تمام پژوهش هاي انجام شده در بنياد شهيد و امور ايثارگران از سال 1373 تا 1385 در زمينه افت تحصيلي فرزندان شاهد (اعم از دانش آموز و دانشجو) است. به منظور دسته بندي متغيرهاي مربوط به عوامل موثر در افت تحصيلي فرزندان شاهد، پس از تفكيك آن ها به دسته عوامل فردي، خانوادگي، آموزشي و اجتماعي ـ محيطي، اين عوامل با برنامه CMA تحليل شدند. در 11 پژوهش، 26 متغير فردي و در 13 پژوهش، 43 متغير خانوادگي و در 6 پژوهش، 14 متغير آموزشي و در 5 پژوهش، 6 متغير محيطي ـ اجتماعي شناسايي شد. بيشترين اندازه اثر در بين عوامل فردي به متغير «نگرش به آينده شغلي»، در بين عوامل خانوادگي به متغيرهاي «داشتن مسووليت اداره خانواده» و «بيماري مستمر يكي از اعضاي خانواده» اختصاص يافت. بين اندازه اثر متغيرهاي موثر در افت تحصيلي (فردي، خانوادگي، آموزشي و اجتماعي ـ محيطي) فرزندان شاهد برحسب مقطع تحصيلي، روش هاي آماري و روش هاي مختلف نمونه گيري تفاوتي مشاهده نشد. |
كليد واژه: فراتحليل، افت تحصيلي، عوامل فردي، خانوادگي، آموزشي، اجتماعي، محيطي، فرزندان شاهد |
نسخه قابل چاپ |