پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
چهارشنبه 30 فروردین 1391 6:49 PM
5 : آموزش عالي ايران تابستان 1387; 1(1):107-138. |
ارزيابي عملکرد نظام آموزش عالي مطالعه موردي موسسه هاي آموزشي علمي کاربردي ( ترميک و پودماني) در شهر تهران (1385) |
رضايي محمد*,پاشا نوراله |
* گروه مطالعات فرهنگي، دانشگاه علم و فرهنگ |
عملکرد موسسه هاي علمي کاربردي شهر تهران هدف بررسي اين پژوهش است که به شيوه پيمايشي انجام شده است. اطلاعات لازم براي اين بررسي از طريق دو نوع پرسش نامه مديران و دانشجويان به دست آمده است. بخش ديگر اطلاعات در طي مشاهده و مصاحبه با دانشجويان، مديران و استادان موسسه هاي علمي کاربردي کسب شده است. 20 موسسه مرتبط در سطح شهر تهران به روش نمونه گيري «تصادفي ساده» انتخاب شدند. مهمترين نتايج در بخش تجزيه و تحليل اطلاعات به قرار ذيل است: چشم انداز مثبتي از انتظارات موسسه هاي علمي کاربردي اعم از مسوولان و دانشجويان نسبت به اين مراکز ديده نشده است. به نظر مي رسد عملکرد اين مراکز در بخشي از زمينه ها در راستاي برنامه ها و اهداف معين در آيين نامه تاسيس اين مراکز نيست. امکانات و منابع قابل توجهي به کار گرفته شده است؛ ليکن خروجي اين داده ها مقبول و مطلوب عوامل دست اندرکار اعم از مديران و به خصوص دانشجويان نيست. به نظر مي رسد کاربردي نبودن آموزش هاي مراکز علمي کاربردي مهم ترين ضعف و کاستي آن هاست. اين در حالي است که کاربردي و مهارتي بودن آموزش هاي علمي کاربردي مهم ترين هدف تاسيس چنين مراکزي است. جمع اين دو گزاره نشان مي دهد که موسسه هاي علمي کاربردي از مهم ترين هدف پايه گذاران منحرف شده اند. |
كليد واژه: ارزيابي آموزش عالي دانشجويان علمي کاربردي آموزش ترميک آموزش پودماني |
نسخه قابل چاپ |