پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
چهارشنبه 30 فروردین 1391 6:47 PM
: آموزش عالي ايران تابستان 1387; 1(1):57-80. |
|
مقايسه برخي عوامل موثر بر کيفيت آموزش دوره هاي کارشناسي ارشد در دانشگاه هاي شهيد بهشتي و صنعتي شريف |
|
يمني دوزي سرخابي محمد,بهادري حصاري مريم |
|
|
با نظر به اهميت آموزش و نقش تعيين کننده آن در ارتقاي کيفي دانشگاه، پژوهش حاضر با هدف شناسايي عوامل آموزشي موثر بر کيفيت آموزش به بررسي مقايسه اي تاثير برخي از اين عوامل بر کيفيت آموزش در دوره هاي کارشناسي ارشد پرداخته است.
نمونه پژوهش، شامل 110 نفر از اعضاي هيات علمي و 140 نفر از دانشجويان کارشناسي ارشد دانشکده هاي علوم و فني مهندسي است و به منظور تجزيه و تحليل داده ها از آزمون هاي T مستقل و تحليل واريانس استفاده شد. نتايج به دست آمده، نشان داده که استفاده از ملاک هاي مورد عمل در گزينش هيات علمي و دانشجو، چگونگي روش تدريس، سازماندهي محتواي آموزشي، سازماندهي فضاي آموزش و ارزشيابي کلاسي بر کيفيت آموزش موثر است.
افزون بر اين، بين نظرات اعضاي هيات علمي در مورد تاثير شش عامل آموزش فوق بر کيفيت آموزش بر حسب جنسيت، محل اخذ مدرک تحصيلي، رتبه علمي و دانشکده، تفاوتي ديده نشد. بين نظرات دانشجويان نيز بر حسب رشته تحصيلي و دانشکده، تفاوتي مشاهده نگرديد.
اما با توجه به ميانگين (3.69)، اين نتيجه به دست آمد که دانشجويان دختر، تاثير اين عوامل را بر کيفيت آموزش، بيشتر از دانشجويان پسر مي دانند. هم چنين اعضاي هيات علمي و دانشجويان دو دانشگاه نيز به ترتيب استفاده از ملاک هاي مورد عمل در گزينش هيات علمي و روش تدريس را بر کيفيت آموزش موثرتر از ساير عوامل آموزشي ارزيابي نموده اند.
هم چنين بين نظرات اعضاي هيات علمي و دانشجويان کارشناسي ارشد دانشکده هاي رياضي، فيزيک، شيمي، برق و کامپيوتر دو دانشگاه، تفاوت چنداني مشاهده نگرديد. اين بدان معنا بود که آن ها، ميزان تاثير اين عوامل بر کيفيت را تا حدودي يکسان دانسته اند.
|
|
كليد واژه: کيفيت آموزش، گزينش هيات علمي و دانشجو، روش تدريس، محتواي آموزشي، فضاي آموزشي، ارزشيابي کلاسي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|