پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
چهارشنبه 30 فروردین 1391 6:46 PM
4 : آموزش عالي ايران پاييز 1387; 1(2):67-93. |
شناسايي و رتبه بندي عوامل موثر بر بهبود کيفيت خدمات آموزشي بخش آموزش عالي (مطالعه موردي: دانشکده مديريت دانشگاه يزد) |
شفيعي رودپشتي ميثم,ميرغفوري سيدحبيب اله |
امروزه به دليل مباحث رقابتي جديدي که در بسياري از دانشگاه هاي ايران به وجود آمده، آن ها را در يک فرآيند تغيير درگير نموده است که بر اين اساس آن ها سعي مي کنند تا با تطبيق خود با اين مباحث جديد، رضايت بيشتري را براي مشتريان و دانشجويان خود فراهم آورند. اين مقاله، ارايه دهنده يک مدل مناسب براي مفهوم سازي و سنجش کيفيت خدمات در سطوح آموزش عالي کشور است. به همين منظور در مرحله اول با استفاده از مدل کانو يک چهارچوب مفهومي جهت بررسي ويژگي هاي کيفي در بخش آموزش عال ارايه گرديده است که نيازهاي مشتريان و دانشجويان را به سه طبقه الزامي، يک بعدي و جذاب طبقه بندي مي کند. سپس در مرحله بعد ويژگي هاي قرار گرفته در هر طبقه را با استفاده از مدل TOPSIS رتبه بندي نموده است و در پايان راهکارهايي در جهت بهبود اين بخش ارايه مي دهد. مدل معرفي شده در بين دانشجويان/ مشتريان دانشکده مديريت دانشگاه يزد مورد استفاده واقع شده است. نتايج نشان مي دهند، دسترسي سريع و کافي استادان و دانشجويان به کامپيوتر و اينترنت، معرفي فارغ التحصيلان به بازار کار و مشارکت دادن دانشجويان در فعاليت هاي فوق برنامه، از جمله مهم ترين عوامل قرار گرفته در طبقه الزامي هستند. مهم ترين عوامل قرار گرفته در طبقه يک بعدي، عبارتند از گسترش سطوح تحصيلي بالاتر، از جمله کارشناسي ارشد و دکتر در رشته هاي مختلف، کافي بودن تعداد کارمندان و استادان دانشکده و تخصيص زمان مخصوص و کافي را براي پاسخ گويي به مشکلات و مسايل دانشجويان به وسيله استادان و مهم ترين عوامل قرار گرفته در طبقه جذاب عبارتند از برقراري ارتباط دانشکده با محيط هاي صنعتي و اداري و آشنا ساختن دانشجويان با اين محيط ها، ارايه خدمات ويژه به دانشجويان جديدالورود و زيبا و مناسب بودن چيدمان اتاق ها و کلاس هاي دانشکده. در پايان جهت بهبود کيفيت خدمات سطوح آموزش عالي در هر بعد پيشنهادهاي مختلفي ارايه شده است. |
كليد واژه: کيفيت خدمات، مدل کانو، تکنيک TOPSIS، بخش آموزش عالي، رتبه بندي معيارها |
نسخه قابل چاپ |