پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
چهارشنبه 30 فروردین 1391 6:38 PM
6 : آموزش عالي ايران تابستان 1388; 2(1):137-160. |
|
بررسي مهارتهاي نوشتاري در بين دانشجويان نظام آموزش حضوري و از راه دور مورد مطالعه: دانشگاه پيام نور و دانشگاه شهيد باهنر کرمان |
|
موسي پور نعمت اله,مهراني مهشيد,زندي بهمن |
|
|
هدف: پژوهش حاضر به منظور مقايسه مهارت نوشتن دانشجويان و عوامل مرتبط با آن در دو نظام آموزش حضوري و آموزش از راه دور در مولفه هاي املا، نگارش، به کار گيري صحيح قواعد دستوري، نگارشي، علايم سجاوندي، کاربرد صحيح خط و ميزان نوشته دانشجويان انجام شده است.
روش: جامعه مورد مطالعه شامل کليه دانشجويان سال هاي سوم و چهارم دوره کارشناسي دانشگاههاي شهيد باهنر و پيام نور مرکز کرمان به عنوان نمونه اي از دو نظام آموزش حضوري و آموزش از راه دور بود. براي نمونه گيري، ابتدا با استفاده از روش نمونه گيري گزينشي، 10 رشته مشترک تحصيلي در دو دانشگاه مورد بررسي انتخاب شد. سپس با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي، 400 دانشجو (200 دانشجو در هر يک از دو نظام آموزشي) انتخاب شدند. ابزار گردآوري اطّلاعات آزمون سنجش عملکرد تحصيلي بود، که پس از سنجش روايي و پايايي مورد استفاده قرار گرفت. داده هاي به دست آمده با استفاده از آزمون T مستقل، براي مقايسه نمرات دانشجويان دو دانشگاه و رگرسيون چند متغيره، براي بررسي رابطه ها (تاثير) تحليل شدند.
نتايج: نتايج به دست آمده نشان داد که بين نمرات دانشجويان دو نظام آموزشي در زمينه هاي نوشتن (p<0.000)، املا (p<0.000)، به کارگيري صحيح قواعد دستوري (p<0.041) و بيان عقايد و افکار متناسب با موضوع (p<0.049) تفاوت معني دار وجود دارد؛ يعني دانشجويان دانشگاه پيام نور (آموزش از راه دور) در هريک از مولفه هاي ياد شده، نسبت به دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر (آموزش حضوري) عملکرد ضعيف تري داشته اند. افزون بر آن، نتايج تحليل رگرسيون چند متغيره، براي بررسي رابطه بين متغيرها نشان داد که متغيرهاي دانشگاه و رشته تحصيلي بر متغير املا، متغيرهاي دانشگاه و جنسيت بر متغيرهاي نگارش و قواعد دستوري، متغير جنسيت بر متغيرهاي کاربرد هنجار خط، علايم سجاوندي و ميزان نوشته، متغيرهاي دانشگاه و جنسيت و رشته تحصيلي بر بيان انديشه و افکار متناسب با موضوع، تاثير مي گذارند. اما هيچ يک از متغيرهاي مورد بررسي بر متغير قواعد نگارشي تاثيري نمي گذارد.
|
|
كليد واژه: مهارت نوشتن، آموزش حضوري، آموزش از راه دور، آموزش دانشگاهي، آموزش عالي، اثرات آموزش دانشگاهي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|