پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
چهارشنبه 30 فروردین 1391 6:36 PM
5 : آموزش عالي ايران تابستان 1388; 2(1):111-135. |
عوامل مرتبط با توانمندسازي اعضاي هيات علمي دانشگاه: مطالعه موردي دانشگاه تربيت معلم تهران |
عبدالهي بيژن,حيدري سريه |
توانمندسازي سرمايه هاي انساني در محيط هاي علمي - آموزشي در دهه هاي اخير مورد توجه تعداد زيادي از صاحب نظران، علاقه مندان به تحقيق و كارگزاران موسسات آموزش عالي قرارگرفته است. هدف مقاله بررسي ميزان توانمندي و عوامل مرتبط با توانمندسازي اعضاي هيات علمي مي باشد. آزمودني ها 175 نفر از اعضاي هيات علمي دانشگاه تربيت معلم مي باشند که با روش نمونه گيري طبقه اي انتخاب شده اند. براي تحليل داده ها از روش هاي عاملي، آزمون فريدمن، همبستگي پيرسون و رگرسيون چندگانه استفاده شده است. نتايج حاکي از اين است که اعضاي هيات علمي در بعد معني دار بودن شغل نسبت به ديگر ابعاد توانمندسازي (خوداثربخشي، خودمختاري، موثربودن و اعتماد) توانمندتر هستند و در بعد اعتماد در پايين تر حد توانمندي قرار دارند. متغير هاي الگوبرداري و پاداش مبتني برعملكرد با توانمندسازي اعضاي هيات علمي رابطه اي ندارند، اما دو عامل غني سازي شغل و مديريت مشاركتي با توانمندسازي آنان ارتباط دارد. از بين متغير هاي مرتبط، متغير هاي مديريت مشاركتي و غني سازي شغل، پيش بيني كننده هاي بهتري براي متغير ملاك توانمندسازي هستند. به طور كلي، متغير غني سازي شغل 0.538 درصد از سهم واريانس توانمندسازي را تبيين مي كند و با اضافه شدن متغير مديريت مشاركتي مقدار واريانس تبيين شده 0.552 درصد مي رسد. |
كليد واژه: توانمندسازي، اعضاي هيات علمي، دانشگاه تربيت معلم، غني سازي شغل، الگوبرداري، مديريت مشارکتي و پاداش مبتني بر عملکرد |
نسخه قابل چاپ |