پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
چهارشنبه 30 فروردین 1391 3:08 PM
3 : آموزش عالي ايران زمستان 1388; 2(3 (پياپي 7)):47-65. |
بررسي وضعيت دانشگاه هاي آزاد اسلامي بر اساس ويژگي هاي سازمان هاي يادگيرنده: مورد واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي در استان هاي گيلان و مازندران |
آراسته حميدرضا,عنايتي ترانه |
دانشگاه ها مانند ساير سازمان ها رو در روي چالش هاي جديدي قرار گرفته اند و براي ادامه حيات و انطباق با محيط پيرامون خود نياز به تغيير و تحول اساسي دارند. يکي از راه هاي مقابله با فشارهاي محيطي به کارگيري ويژگي هاي سازمان يادگيرنده در دانشگاه هاست. پژوهش حاضر نيز با هدف بررسي وضعيت دانشگاه هاي آزاد اسلامي بر اساس ويژگي هاي سازمان هاي يادگيرنده انجام شد. جامعه آماري شامل کليه واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي در استان هاي گيلان و مازندران، در سال 1386 بود. داده هاي تحقيق از نمونه 385 نفري از اعضاي هيات علمي، روسا و معاونان جامعه مذکور به دست آمد. اين افراد به روش تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده ها، پرسش نامه 77 سوالي محقق ساخته در طيف پنج گزينه اي ليکرت بود و از تحليل عاملي براي تحليل داده ها و «آزمون تي» براي مقايسه گروه ها استفاده شد. نتايج پژوهش حاکي از وجود 17 ويژگي اصلي از سازمان يادگيرنده در واحدهاي دانشگاهي مورد مطالعه بود. در بررسي تفاوت هاي موجود در گروه هاي دموگرافيک مختلف آزمودني ها (جنس، مدرک تحصيلي و پست سازماني) نتايج به دستامده حاکي از وجود تفاوت هايي در ابعاد مختلف مي باشد. |
كليد واژه: سازمان يادگيرنده، تغييرات محيطي، فرهنگ يادگيري، دانشگاه آزاد اسلامي |
نسخه قابل چاپ |