پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
چهارشنبه 30 فروردین 1391 3:03 PM
3 : آموزش عالي ايران بهار 1389; 2(4):55-81. |
عارضه يابي و مسيريابي بهبود کيفيت خدمات کتابخانه هاي دانشگاهي با رويکرد «تحليل شکست و آثار آن» |
زنجيرچي سيدمحمود,صيادي تورانلو حسين |
رقابت گسترده سازمان ها به ويژه در حوزه توليد خدمات باکيفيت، فرصت ارتکاب هر خطايي را از سازمان ها سلب نموده است. کتابخانه ها نيز به عنوان يکي از تاثيرگذارترين نهادهاي خدماتي و روح مراکز آموزشي، براي دستيابي به ماموريت خود از اين قاعده مستثني نيستند. در اين تحقيق متدولوژي نويني جهت به کارگيري تکنيک «تحليل شکست و آثار آن» در راستاي کاهش ريسک خطاهاي کيفي کتابخانه ها ارايه و نتايج آن به منظور توسعه راهکار بهبود کيفي به کار گرفته شده اند. بدين منظور، موارد خطا در عناصر کيفي کتابخانه ها شناسايي و با استفاده از معيار اولويت ريسک که از حاصل ضرب سه معيار «احتمال وقوع»، «شدت خطا» و «قابليت پيشگيري قبل از وقوع» حاصل مي شود، مورد ارزيابي قرار گرفتند. در نهايت بر اساس رتبه و وضعيت خطاها (شکست ها) در حوزه هاي مختلف، تعيين کننده ترين خطاها تعريف مي شود و مسير تعالي کيفيت خدمات کتابخانه بر اين مبنا تبيين مي شود. |
كليد واژه: کيفيت خدمات، کيفيت خدمات کتابخانه، تحليل شکست و آثار آن |
نسخه قابل چاپ |