پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
چهارشنبه 30 فروردین 1391 2:58 PM
5 : آموزش عالي ايران تابستان 1389; 3(1 (پياپي 9)):103-125. |
تحليل عوامل فردي موثر بر يادگيري شغل محور در بين دانشجويان کشاورزي دانشگاه تهران |
شعبانعلي فمي حسين,آقاپور شهلا,علم بيگي امير |
اين تحقيق در پي تحليل عوامل فردي موثر بر يادگيري شغل محور در بين دانشجويان کشاورزي دانشگاه تهران بر اساس عوامل فردي است که به روش پيمايشي انجام شد. جامعه آماري اين پژوهش شامل دانشجويان کشاورزي سال آخر مقطع کارشناسي و دانشجويان مقطع تحصيلات تکميلي پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران است که در مجموع شامل 1103 نفر بودند. از بين آنها به صورت تصادفي و با رعايت انتساب متناسب، 201 نفر (برحسب محاسبه فرمول کوکران) انتخاب شدند. ابزار تحقيق پرسشنامه اي با سه بخش است که بخش اول ويژگي هاي روان شناختي، بخش دوم مقياس اندازه گيري متغير وابسته تحقيق (مقياس يورک و نايت، 2004) و بخش سوم عوامل فردي موثر در شکل گيري يادگيري شغل محور بود. براي تعيين روايي، با استفاده از نظرات اساتيد گروه ترويج و آموزش کشاورزي دانشگاه تهران از روايي محتوايي و براي تعيين پايايي ابزار، از روش آلفاي کرونباخ استفاده شده که مقدار آن براي مقياس اصلي 0.89 بود. روش آماريِ غالب مورد استفاده تحليل مسير و نرم افزار مورد استفاده SPSSwin15 بوده است. يافته هاي تحقيق حاکي از آن است که نقش عوامل فردي در شکل گيري يادگيري شغل محور بسيار مهم، و عوامل مورد بررسي در مجموع 79 درصد واريانس مرتبط با متغير وابسته را تبيين کردند. بر مبناي يافته هاي تحقيق علاقه به رشته تحصيلي، اعتقاد به توان اعضاي هيات علمي، اعتماد در روابط متقابل، توانايي آزمايش و خلق فرصت ها و توانمندي جست وجوي اطلاعات مهمترين متغيرهاي فردي در شکل گيري يادگيري شغل محور در بين دانشجويان کشاورزي بودند. |
كليد واژه: يادگيري شغل محور، دانشجويان کشاورزي و عوامل فردي |
نسخه قابل چاپ |