پاسخ به:بانک مقالات کشاورزی
سه شنبه 29 فروردین 1391 6:26 PM
نوري كيومرث |
کنفرانس اقتصاد کشاورزي ايران 1384;شهريور 1384(5) |
کلید واژه: |
خلاصه:
برنج محصول استراژيكي در قاره آسيا و كشورهاي در حال توسعه است. تقريبا 90 درصد توليد و مصرف اين محصول در آسيا انجام مي شود و 96 درصد آن در كشورهاي در حال توسعه است. رشد مصرف برنج به دليل شهرنشيني، افزايش درآمد سرانه، تغيير الگوي تغذيه و كاهش رشد جمعيت، شروع به كاهش كرده است. اما رشد عرضه برنج نيز روند نزولي به خود گرفته است كه نزديك شدن به عملكرد بهينه اقتصادي، كاهش سودآوري نسبي كشت برنج، افزايش نگراني هاي حاظت محيط و پيشرفتهاي محدود در تكنولوژي توليد از دلايل مهم آن بشمار مي رود. برنج در ايران نيز يك محصول استراتژيك است كه اختلال هاي فراواني در عرضه، تقاضا و واردات آن وجود دارد. تحقيق حاضر با اين هدف كه اثر اخلال هاي بازار را بر عرضه، تقاضا و واردات برنج ارزيابي نمايد به اجرا در آمده است. |