پاسخ به:بانک مقالات کشاورزی
سه شنبه 29 فروردین 1391 6:26 PM
عباسيان مجتبي، كريم كشته محمدحسين |
کنفرانس اقتصاد کشاورزي ايران 1384;شهريور 1384(5) |
کلید واژه: |
خلاصه:
حاشيه بازاريابي كه در حقيقت تفاوت قيمت دريافتي توليدكنندگان و قيمت پرداختي مصرف كنندگان است تحت تاثير عوامل متعددي است. بطور كلي تمامي عواملي كه سبب تغيير در توابع عرضه و تقاضا شوند با تغيير بر حاشيه بازاريابي موثرند. در اين مطالعه ضمن معرفي مدلهاي حاشيه بازاريابي (Marketing margins Model) و با شناسايي عوامل و سياستهاي موثر بر حاشيه بازاريابي و با توجه به اينكه سيستان و بلوچستان يكي از مهم ترين مراكز توليد خرماي كشور مي باشد، اقدام به تخمين تابع عوامل اقتصادي موثر بر حاشيه بازاريابي خرماي استان سيستان و بلوچستان شده است. اطلاعات مورد نياز اين تحقيق به دو روش اسنادي و پيمايشي جمع آوري شده است. نتايج تخمين توابع حاشيه بازاريابي، با استفاده از مدل هاي اقتصادي نشان داد كه قيمت سر باغ و هزينه برداشت خرما از عوامل موثر بر حاشيه كل بازاريابي هستند. تابع حاشيه خرده فروشي متاثر از قيمت و هزينه خرده فروشي و تابع حاشيه عمده فروشي نيز متاثر از قيمت و هزينه عمده فروشي هستند. معيار تعيين شفافيت بازار نيز نشان مي دهد كه در مسيرهاي بازاريابي خرما در استان سيستان و بلوچستان به علت اينكه مجموع قيمت سر مزرعه و هزينه هاي بازاريابي كمتر از قيمت خرده فروشي ها مي باشد بنابراين مسيرهاي مورد بررسي شفاف نبوده كه اين امر از كارايي بازار مي كاهد. |