0

بانک مقالات کشاورزی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات کشاورزی
سه شنبه 29 فروردین 1391  6:26 PM

 78: تحليل اقتصادي حاشيه بازاريابي با استفاده از مدلهاي اقتصادي
عباسيان مجتبي، كريم كشته محمدحسين
کنفرانس اقتصاد کشاورزي ايران  1384;شهريور 1384(5)
کلید واژه: 
خلاصه:

حاشيه بازاريابي كه در حقيقت تفاوت قيمت دريافتي توليدكنندگان و قيمت پرداختي مصرف كنندگان است تحت تاثير عوامل متعددي است. بطور كلي تمامي عواملي كه سبب تغيير در توابع عرضه و تقاضا شوند با تغيير بر حاشيه بازاريابي موثرند. در اين مطالعه ضمن معرفي مدلهاي حاشيه بازاريابي (Marketing margins Model) و با شناسايي عوامل و سياستهاي موثر بر حاشيه بازاريابي و با توجه به اينكه سيستان و بلوچستان يكي از مهم ترين مراكز توليد خرماي كشور مي باشد، اقدام به تخمين تابع عوامل اقتصادي موثر بر حاشيه بازاريابي خرماي استان سيستان و بلوچستان شده است. اطلاعات مورد نياز اين تحقيق به دو روش اسنادي و پيمايشي جمع آوري شده است. نتايج تخمين توابع حاشيه بازاريابي، با استفاده از مدل هاي اقتصادي نشان داد كه قيمت سر باغ و هزينه برداشت خرما از عوامل موثر بر حاشيه كل بازاريابي هستند. تابع حاشيه خرده فروشي متاثر از قيمت و هزينه خرده فروشي و تابع حاشيه عمده فروشي نيز متاثر از قيمت و هزينه عمده فروشي هستند. معيار تعيين شفافيت بازار نيز نشان مي دهد كه در مسيرهاي بازاريابي خرما در استان سيستان و بلوچستان به علت اينكه مجموع قيمت سر مزرعه و هزينه هاي بازاريابي كمتر از قيمت خرده فروشي ها مي باشد بنابراين مسيرهاي مورد بررسي شفاف نبوده كه اين امر از كارايي بازار مي كاهد.

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها