پاسخ به:بانک مقالات کشاورزی
سه شنبه 29 فروردین 1391 6:18 PM
نوروزي قاسم، زمانيان عليرضا، هاشميان علي اكبر |
کنفرانس اقتصاد کشاورزي ايران 1384;شهريور 1384(5) |
کلید واژه: |
خلاصه:
عليرغم اينكه استان مازندران يكي از قطبهاي مهم توليد گل و گياه كشور محسوب مي شود و از پتانسيل بالا در توليد برخوردار است ليكن در زمينه صادرات و حضور در بازارهاي جهاني نقش چشمگيري ندارد. اين ناشي از تنگناها و مشكلات توليد و بازاريابي است كه در اين تحقيق تلاش شده است اين موانع مورد شناسايي قرار گيرد. اطلاعات اين تحقيق از طريق تكميل پرسشنامه از 34 توليدكننده و صادركننده گل و گياه در سطح استان و همينطور منابع كتابخانه اي، منابع رايانه اي و سازمانها و ارگانهاي مربوطه جمع آوري شده است. نتايج تحقيق نشان داد كه 26 توليد كننده گل و گياه (76.5 درصد) فعاليت آنها صرفا توليدي بوده و هيچگونه صادرات نداشته اند. همچنين بيش از 70 درصد توليدكنندگان شيوه توليد آنها بصورت سنتي بوده و درجه صنعتي بودن توليد آنها بسيار ضعيف است. در خصوص صادرات نيز تنها 8 توليد كننده در چند سال اخير صادرات داشته اند كه اين تعداد تنها 2 نفر صادرات آنها بصورت مداوم بوده است. ضمن اينكه غالب آنها محصولات خود را بصورت واسطه و غيرمستقيم به بازارهاي جهاني عرضه مي كنند. نتايج بررسي الگوي آميخته بازاريابي نشان داد كه از ديدگاه توليدكنندگان و بر اساس امتيازبندي طيف ليكرت متغيرهاي محصول، مكان و كانال توزيع، فعاليت هاي تشويقي و ترغيبي و قيمت به ترتيب اولويت قرار دارند. نتايج آزمون همبستگي نشان داد كه سابقه صادرات، ميزان تحصيلات، تغيير شيوه توليد از سنتي به صنعتي و متغيرهاي آميخته بازاريابي همبستگي مثبت با صادرات دارند. نتايج آزمون فرضيه نيز نشان داد كه با اطمينان 95 درصد فرضيات تحقيق تاييد مي گردد. در پايان نيز بر اساس نتايج حاصله، پيشنهاداتي جهت بهبود صادرات و توليد گل و گياه استان ارايه مي گردد. |