چکيده فارسي:
از روزگاري که نصر بن مزاحم منقري (م212ق/827م) وقعه صفين و ابن سعد (م230ق/ 845م) الطبقات را نوشته اند تا به امروز، همواره پديدآورندگان آثار تاريخي، حديثي و رجالي از گروهي از ياران امام علي بن ابي طالب? در دوره خلافتش (35 40ق) با عنوان «شرطه الخميس» ياد کرده اند، اما هيچ يک از آن منابع، آگاهي روشني در باره اين گروه و فعاليت هايشان به دست نداده اند. از اين رو، اين پرسش ها براي ما مطرح مي شود که: شرطه الخميس چگونه سازماني بوده و ماموريتش چه بوده است؟ چرا آنان را به اين عنوان خوانده اند؟ از آن جمع به ظاهر انبوه، چندتن در شمار راويان حديث هستند و از همه مهم تر، بررسي درباره مدلول عبارت مزبور چقدر در مطالعات حديث شناختي کاربرد و تاثير دارد؟
نگارنده در اين مقاله کوشيده است با مطالعه و مقايسه اسناد و مدارک موجود در اين باره به پاسخ برخي از آن پرسش ها دست يابد. در نتيجه پژوهش حاضر، مي توان گفت که با وجود تلاش رجال شناسان براي استفاده از اين عنوان در توثيق و تعديل راويان، توصيف جمعي از اصحاب به اين عنوان، تاثير عملي چشمگيري در مطالعات حديث شناختي ندارد.
چکيده عربي:
منذ أن کتب نصر بن مزاحم المنقري (المتوفي 212ق / 827 م) کتابه «وقعة صفين»، و ابن سعد (230ق / 845 م) کتابه «الطبقات»، وحتي اليوم، نجد المؤرخين و المحدثين و الرجاليين يذکرون طائفة من أصحاب أمير المؤمنين في أيام خلافته (35 ـ 40 ق) تحت عنوان «شرطة الخميس»، إلا أن شيئا من المصادر المذکورة لم تقدم لنا معلومات وافية و واضحة حول هؤلاء و حول نشاطاتهم التي کانوا يمارسونها.
من هنا يطرح السؤال التالي نفسه: أية مؤسسة أو تشکيلة هذه التي تسمي «شرطة الخميس»؟ و ما هي الوظائف المحولة اليها؟ و لماذا أطلق عليهم هذا العنوان؟ جدير بالذکر أن عددا من هذا الجمع الغفير - علي ما يبدو - هم من رواة الحديث، والأهم من ذلك هو دراسة دلالة هذا العنوان و مدي تأثيره في الدراسات الحديثية.
حاول الکاتب في هذا المقال إبداء الجواب عن بعض التساؤلات المطروحة في هذا الصدد من خلال دراسة و مقارنة الوثائق الموجودة حول الموضوع. و يمکننا القول بأن نتيجة هذا التحقيق علي الرغم من الجهود المبذولة من قبل علماء الرجال لإثبات وثاقة الرواة من خلال وصفهم بالعنوان المذکور، إلا أنه لا نجد له تأثيرا عمليا واضحا في الدراسات الحديثية.