چکيده فارسي:
يکي از مباحث مهم و تاثيرگذار در تفسير و علوم قرآني دانش محکم و متشابه است. موضوع اصلي اين دانش آيه هفتم سوره آل عمران است. يکي از محورهاي مهم بحث در اين آيه اختلاف مفسران درباره عطف يا استينافي بودن حرف واو در اين آيه و متعاقب آن، تبيين مقصود از راسخان در علم يا عدم علم آنان به تاويل آيات متشابه قرآن است. نکته قابل توجه در اين ميان، اين که دو روايت متعارض از امام علي ? به ما رسده که يکي از آن دو، مستلزم آگاهي راسخان، و ديگري مستلزم عدم آگاهي آنان به تاويل متشابهات قرآن است. براي حل اين تعارض وجوهي بيان شده است، اما در مقاله حاضر، با اشاره به نارسايي اين وجوه، در تحليلي متفاوت اين تعارض برطرف شده است. حاصل مقاله اين است که با تفکيک ميان معناي تنزيل و تاويل، هر دو روايت مورد اشاره بر معناي تاويلي راسخان در علم حمل شده و در کنار آن دو، معناي سومي به عنوان معناي تنزيلي براي راسخان در علم بيان شده است، که در اين معنا مقصود از راسخان عالمان با ايمان از اهل کتاب (مسيحيان نجران) اند.
چکيده عربي:
من الأبحاث الهامة في علوم القرآن والتي لها تأثير في التفسير هي علم المحکم و المتشابه. الموضوع الأصلي لهذا العلم هو الآية السابعة من سورة آل عمران. و من الأبحاث الهامة في هذه الآية هي اختلاف المفسرين في أن الواو فيها هل هي عاطفة أم استئنافية، ويتلوها مباشرة بيان المراد بالراسخين في العلم، وعلمهم أو جهلهم بتأويل الآيات المتشابهة في القرآن الکريم.
النقطة الملفتة للنظر هي وجود روايتين عن أمير المؤمنين?في خصوص الراسخين في العلم، وهاتان الروايتان متعارضتان، حيث دلت إحداهما علي لزوم اطلاعهم علي تأويل الآيات المتشابهة، بينما دلت الأخري علي لزوم عدم اطلاعهم علي ذلك، وقد ذکرت عدة وجوه للجمع بينهما، إلا أننا أشرنا في هذا المقال الي عدم تماميتها، ومن خلال إبداء تحليل جديد حاولنا رفع التعارض المذکور.
وحاصل المقال هو التفکيك بين التأويل والتنزيل، وأن الروايتين المذکورتين محمولتان علي معني تأويلي للراسخين في العلم، و هناك معني ثالث الي جانبهما و هو المعني التنزيلي للراسخين في العلم، و المراد بهم في هذا المعني هو العلماء المؤمنون من أهل الکتاب (نصاري نجران).