چکيده فارسي:
راويان و جامعان روايي احاديثي را به پيامبر ? نسبت مي دهند که درون مايه آن به نوعي فضيلت و برتري اهل فارس است. فضيلتي که چنانچه در ستاره ثريا هم باشد، اهل فارس بدان نايل خواهند شد. اين فضل و برتري در روايات، حداقل با سه واژه «ايمان»، «علم» و «دين» آمده است. اين احاديث را مي توان در مجامع حديثي، کتاب هاي تاريخي و تفاسير شيعه و اهل سنت جستجو نمود. در اين مقاله نخست، گستره انعکاس روايات اهل سنت که از بسامد بيشتري برخوردار است مورد بررسي قرار گرفته، سپس به نقل هاي اماميه خواهيم پرداخت. آن گاه، به بررسي محتواي آنها پرداخته، ديدگاه هاي گوناگون در باره مصاديق آنها مورد بحث قرار خواهد گرفت. در ارزيابي اين روايات، چند ديدگاه اساسي مطرح شده است، به اين صورت که گروهي با اعلام صحت و يا سکوت، موافقت خود را با آنها ابراز داشته و برخي ديگر که همگي از متاخران هستند مخالف اين احاديث بوده، تمام آنها را جعلي مي پندارند. در اين ميان ديدگاه بينابيني وجود دارد که برخي را صحيح و برخي را تحريف شده مي داند. در پايان با بررسي رجالي و سندي روايات، صحت آن به بحث گذاشته شده است.
چکيده عربي:
نسب بعض الرواة و مؤلفي الجوامع الحديثية بعض النصوص للنبي تتضمن فضيلة و تفضيلا لأهل فارس، وهي أنه لو كانت فضيلة في الثريا لنالها أهل فارس. وقد ورد هذا الفضل و التفضيل في الروايات ضمن ثلاث عناوين علي الأقل هي: الإيمان، العلم، الدين. ويمكننا العثور علي هذه النصوص في الجوامع الحديثية، و كتب التاريخ و التفسير، للشيعة و أهل السنة.
تطرقنا في هذا المقال أولا إلي انعكاس هذه الفكرة بشكل واسع في روايات أهل السنة حيث نجد لها ترددا واسعا في كتبهم، ثم تعرضنا لنقل الإمامية لهذه الروايات، ثم تناولنا مضامينها بالبحث، حيث تختلف الأنظار تجاه مصاديقها. وفي مقام تقييم هذه الروايات توجد عدة نظريات أساسية، حيث صرح البعض بصحة هذه الروايات، و حاول آخرون إعلام موافقتهم لها من خلال سكوتهم عنها، بينما خالفها عدد آخر - وهم جميعاً من المتأخرين - و رأوا أنها جميعا من الموضوعات، كما اختار البعض حدا وسطا بين المسلكين المذكورين، فقالوا بأن بعضها صحيح و الآخر محرّف. وفي الختام تناولنا أسانيدها بالدراسة الرجالية والسندية لندرس صحتها من هذا الجانب أيضا.