پاسخ به:بانک مقالات قرآنی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 12:34 PM
4 : حديث پژوهي پاييز و زمستان 1389; 2(4):99-112. |
|
تحليل و بررسي تدوين حديث از نگاه جي. رابسون در دايره المعارف اسلام (عنوان عربي: دراسة و تحليل لتدوين الحديث من منظور جي. رابسون) |
|
اسكندرلو محمدجواد,مودب سيدرضا |
|
|
چکيده فارسي:
رابسون (Robson) خاورشناس انگليسي در جلد سوم دايره المعارف اسلام، مدخلي را به معرفي حديث اختصاص داده است. وي در اين مدخل به موضوعاتي از قبيل واژه شناسي حديث در لغت و اصطلاح، تدوين حديث، معرفي جوامع حديثي فريقين، نقد حديث، تبيين اقسام و درجات احاديث صحيح، ذکر و تعريف اصطلاحات مختلف حديثي مربوط به ماهيت سند، مرتبط با متن حديث و سرانجام به طرق تحمل حديث مي پردازد.
اين مقاله به نقد و بررسي ديدگاه هاي او در خصوص «تدوين حديث» اختصاص دارد که مي نويسد سنت در آغاز جز منابع دين نبوده و به تدريج از منابع دين شمرده شده است، ضمن آنکه در برخي از بلاد اسلامي، در آغاز، متن حديثي وجود نداشته و تدوين حديث به همراه سند به قرن هاي بعد برمي گردد؛ نگارندگان در اين مقاله، با بررسي هاي تاريخي، نادرستي اين ادعا را نشان داده اند.
چکيده عربي:
لقد اختصّ المستشرق الإنکليزيً رابسونً في المجد الثالث من الموسوعة الاسلامية مدخلاً لتعريف الحديث و عالج فيه القضايا المتعدّدة منها التعرف الي کلمة الحديث لغة و اصطلاحاً، تد وين الحديث، تعريف جوامع الفريقين الحديثية، نقد الحديث، تبيين أشکال الأحاديث الصحيحة و درجاتها، البيان و التعريف لمختلف المصطلحات الحديثية المرتبطة بماهية سندٍ يرتبط بنص الحديث، و أخيراً طرُق تفسير الحديث. غير أننا قمنا بمعالجة آرائه حول « تدوين الحديث » إذ يري أن السنة ما کانت بداية الامر جزءاً من مصادر الدين، لکنها اعتبرت جزءها فيما بعد. مضافاً الي ذلک يري أنّ النص الحديثي ما کان بداية الامر متوافراً في بعض البلاد الاسلامية و يعود تدوينه مع سنده الي القرون التالية؛ اذاً قمنا في هذا المقال ببيان عدم صحة هذا الادعاء مستعيناً بدراسات تاريخية.
|
|
كليد واژه: حديث، سنت، خبر، اثر، جوامع حديثي، رابسون (کليدواژه عربي: الحديث، السنة، الخبر، الأثر، الجوامع الحديثية، رابسون) |
|
|
نسخه قابل چاپ
|