پاسخ به:بانک مقالات قرآنی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 12:33 PM
8 : حديث پژوهي بهار و تابستان 1390; 3(5):247-272. |
|
مولفه هاي تصوير هنري در نامه سي و يکم نهج البلاغه (عنوان عربي: مکوّنات الصورة الفنّية للرسالة الحادية والثلاثين من نهج البلاغة) |
|
خاقاني محمد,عباس زاده حميد |
|
|
چکيده فارسي:
در اين نوشتار، با بازخواني مفهوم تصوير نزد قدما و معاصران، مولفه هاي تصوير هنري در اندرزنامه جاودانه اميرالمومنين (ع) به امام حسن (ع) بررسي، و به برخي تفاوت ها و مزيت هاي تصويرهاي اين اندرزنامه با تصويرهاي شعري اشاره شده است.
همچنين در پرتو ديدگاه هاي صاحب نظران نقد و بلاغت جديد، پاره اي از مصاديق اين مولفه ها در اندرزنامه مذکور تحليل شده است تا تمايزهاي تصويرگري نهج البلاغه با ديگر آثار، بهتر باز شناسانده شود.
چکيده عربي:
تحاول هذه المقالة بما فيها قراءة أخري لمفهوم الصورة عند القدماء و المعاصرين أن تقوم بدراسة مکوّنات الصورة الفنّية للرسالة الواعظة الخالدة لأميرالمؤمنين الي الامام الحسن، و تقدّم بعض خلافات اختلافات هذه الرسالة التصويرية و تفوّقها علي الصور الشعريّة. مضافاً الي ذلک قد نوقش علي ضوء آراء منظّري النقد و البلاغة عددٌ من مصاديق هذه المکوّنات في الرسالة المذکورة لتتبيّن خصائص تصوير نهج البلاغة بالقياس الي الآثار الأخري بأکمل بيانٍ.
|
|
كليد واژه: نهج البلاغه، نامه سي و يک، اندرزنامه، تصوير هنري، واقعيت هنري (كليدواژه عربي: نهج البلاغة، الرسالة الحادية والثلاثين، الرسالة الواعظة الصورة الفنّية، الواقعيّة الفنّية) |
|
|
نسخه قابل چاپ
|