0

بانک مقالات قرآنی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات قرآنی
جمعه 8 اردیبهشت 1391  12:31 PM

 5 : حديث پژوهي پاييز و زمستان 1390; 3(6):135-158.
 
عنوان فارسي: بررسي آسيب شناسانه تاثير نسخه هاي عبده و صبحي صالح بر ترجمه هاي معاصر نهج البلاغه (عنوان عربي: دراسة إشکالية لأثر نسختي عبده و صبحي الصالح في تراجم نهج البلاغة المعاصرة)
 
پوررستمي حامد*
 
* دانشگاه تهران، پرديس قم
 
 

چکيده فارسي:
نهج البلاغه که آيينه انديشه قرآن ناطق و ناطق قرآن يعني امير مومنان علي (ع) است، کتابي بس سترگ و پرمنزلت بوده که صورت انيق و سيرت عميق آن موجبات تمايز اين اثر را با ديگر آثار روايي رقم زده است.
از بدو طلوع و ظهور اين اثر اهتمام ويژه اي به استنساخ و استخراج معارف آن مبذول شد که از حيث زماني مي توان نسخه هاي متني (تنها متن) و نسخه هاي شرحي (متن همراه با شرح) نهج البلاغه را به سه دسته تقسيم کرد: 1. نسخه هاي متقدم 2. نسخه هاي متاخر 3. نسخه هاي معاصر
.
روشن است که معيار سنجش و اعتبار در بررسي هاي سندي نسخه هاي متني و شرحي متقدم بوده، و نسخه هاي متاخر و معاصر نهج البلاغه بر گرفته از نسخه هاي متقدم مي باشند، اما نکته مهم در اين ميان، وجود اختلافات قابل ملاحظه اي است که ميان نسخه هاي معاصر يعني عبده و صبحي صالح و نسخه هاي متقدم و حتي متاخر به چشم مي خورد. مهم تر آنکه به نظر مي رسد متن غالب ترجمه هاي معاصر نهج البلاغه بر اساس نسخه هاي عبده و صبحي صالح سامان يافته و تحت تاثير آنهاست. اين مساله خود اشکالات و اشتباهاتي را در حوزه متن، ترجمه و شرح نهج البلاغه در ميان معاصرين فراهم کرده و شواهدي وجود دارد که عبارتي در نسخه هاي عبده و صبحي صالح و به تبع آن در بسياري از آثار و ترجمه هاي فارسي معاصر راه يافته است، در حالي که آن عبارت در هيچ يک از نسخه هاي متقدم و حتي متاخر يا ذکر نشده و يا به شکل متفاوتي درج شده است. اين مقاله به بررسي و تحليل موارد پيش گفته و برخي از شواهد آن مذکور مي پردازد.

چکيده عربي:
إن کتاب نهج البلاغة، الذي يعتبر مرآة للتفکير في القرآن الناطق والناطق بالقرآن (اميرالمؤمنين (ع))، کتاب عظيم مکين جدا، يميزه شکله الأنيق و باطنه العميق من الآثار المروية الأخر.
و قد بذلوا جهدا عظيما و سعيا وافرا من بدايات طلوع هذا الکتاب و ظهوره؛ ليسجلوا معارفه و يستخرجوها. و يمکن تقسيم النسخ المنصوصة (النص بوحده) والنسخ الشارحة من حيث الزمن الي ثلاثة أقسام: النسخ المتقدمة، النسخ المتأخرة، النسخ المعاصرة.
و ما هو واضح للعيان أن مناط التقسيم والاعتبار في الدراسات المتعلقة بالوثايق والمستندات، هو النسخ النصية والشارحة المتقدمة.و نسخ نهج البلاغة المتأخرة والمعاصرة کانت مستقاة من النسخ المتقدمة، لکن ما يهمنا هنا وجود اختلافات ملحوظة بين النسختين المعاصرتين (عبده و صبحي الصالح) حتي النسخ المتقدمة والمتأخرة. و أهم من ذلک أن نص أکثر تراجم نهج البلاغة المعاصرة قد نظم علي أساس هذين الشرحين و تأثر بهما. و قد سني هذا الامر مشاکل و أخطاء في مجال نص نهج البلاغة بين المعاصرين. و ثمة شواهد تدل بأن في هاتين النسختين و متابعا لهما في تراجم الکتاب و شروحه المعاصرة عبارة مثلا، لا توجد في النسخ السابقة المتقدمة و حتي في المتأخرة، أو نسخت بشکل يتفاوت عما کان أصلها. و يقوم هذا المقال بدراسة المواضيع السالفة الذکر و تحليلها و يقدم شواهد منها.

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: نسخه شناسي نهج البلاغه، ترجمه نهج البلاغه، نهج البلاغه عبده، نهج البلاغه صبحي صالح، آسيب شناسي (كليدواژه عربي: معرفة نسخ نهج البلاغة، تراجم نهج البلاغة، نهج البلاغة شرح عبده، صبحي الصالح الإشکالية)
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها