پاسخ به:بانک مقالات قرآنی
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 11:05 AM
5 : پژوهشنامه قرآن و حديث پاييز 1385; 1(1):81-92. |
فطري بودن معرفت خدا |
توحيدي امير* |
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مركزي |
علماي علم کلام معمولا بحث پيرامون معرفت خدا را به عنوان «اثبات صانع» آغاز مي کنند و با طرح مقدماتي، وجوب معرفت باري را مطرح مي نمايند. اهل کلام شناخت و معرفت خدا را امري بديهي و بي نيازي از اثبات نمي دانند و معتقدند اين موضوع نيز همانند ديگر موضوعات مجهول و مشکوکي است که شناخت آن ها از طريق علم حصولي و تصور آن ها صورت مي گيرد، ولي از آنجا که تصور خدا امري محال است، مي گويند: معرفت خدا يعني قطع به وجود خدا با تصور وجه او، نه تصور خودش. و اين معرفت را معرفت «معرفت بالوجه» مي نامند. اين در حالي است که قرآن کريم و روايات معصومين عليهم السلام معرفت خدا را امري بديهي و فطري مي داند که نياز به تذکر و يادآوري انبيا و اولياي الهي دارد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |