پاسخ به:بانک مقالات قرآنی
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 10:48 AM
3 : پژوهشنامه قرآن و حديث بهار و تابستان 1390; -(8):61-78. |
مراتب فضيلت و اخلاق از منظر علامه طباطبايي |
افشاركرماني عزيزاله* |
* گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مرکزي |
علم اخلاق علم شناخت ارزش ها و ايجاد دگرگوني در زندگي انسان است به نحوي که زندگي اش توام با فضيلت باشد. علم اخلاق حد واسط ميان علم عقايد و علم احکام است و ميان اين دو نوع معرفت ارتباط برقرار مي کند به نحوي که رفتارهاي اجتماعي، ظهور اخلاق و عقايد انسان است و خلقيات هر فرد، ظهور عقايد و آرمان هاي اوست. علامه طباطبايي اخلاق را داراي مراتب مي داند و به سه نوع اخلاق معتقد است يعني اخلاق عرفي، اخلاق عقلي و اخلاق عرفاني. اخلاق عرفي به عقل اجتماعي متکي است. اخلاق عقلي بر عقل برهاني تکيه دارد و اخلاق عرفاني بر شهود بنا مي شود. سير حيات اخلاقي هر فرد از اخلاق عرفي شروع مي شود و مي تواند به مرحله اخلاق عقلي و عرفاني ارتقا پيدا کند. اين سه مرتبه از اخلاق درجات متفاوت از يک حقيقت واحدند و با يکديگر قابل جمع اند و نسبت به هم در حکم ظاهر و باطن اند. |
كليد واژه: علم اخلاق، خلق، عرف، عقل اجتماعي، عقل برهاني، اخلاق عقلي، اخلاق عرفاني |
نسخه قابل چاپ |