پاسخ به:مقالات ضرورت گسترش مفاهيم قرآن كريم
سه شنبه 29 فروردین 1391 2:00 PM
زرعي شهلا |
همايش ضرورت گسترش مفاهيم قرآن كريم 1384;آبان 1384(1) |
کلید واژه: |
خلاصه:
قرآن در لغت به معناي «خواندن» است انتخاب اين نام براي اين كتاب بدين لحاظ است كه مردم پيوسته آنرا بخوانند و نبايد آنرا متروك بگذارند. و اين قرآن رحمتي است از جانب خداوند بر عموم مسلمانان. قرآن استوارترين منبع براي شناختن احكام الهي است نكات پندآموز زيادي در خود نهفته دارد. پيروي كردن از دستورات آن مايه خوشبختي انسان است. از ديدگاه قرآن كريم انسان در برابر سرنوشت خود هميشه دست بسته نيست بلكه راه سعادت براي او باز است مي تواند با بازگشت به راه حق و رفتارهاي شايسته مسير فرجام زندگي خود را دگرگون سازد بطوريكه در اين مورد حضرت يونس (ع) را مثال مي زند يعني گرفتاري او در شكم ماهي و نجات او از داخل آن زندان توسط تسبيح گفتن او. اين كتاب اعجاز انگيز است آهنگ خوش آن در انسان تاثير عميقي مي گذارد موسيقي آن بي آنكه فهم محتواي آنرا بكنيم در روح غوغايي به وجود مي آورد وزن دلنشين آن جان را مسخر خود مي كند اين كتاب نه شعر است و نه نثر و نه نثر مسجع. هيچ كس نمي تواند و نتوانسته است مانند آن را بياورد. خداوند انسان را آزاد آفريده است. پس اختيار در دست خود اوست و او مي تواند با اين عامل مسير درست زندگي خودش را انتخاب كند و خداوند مردم را به اكراه وادار به ايمان نمي كند بلكه مي خواهد اراده آنها را آزاد بگذارد تا در ميان كفر و ايمان خود برگزينند پس به همين خاطر است كه مي گويد هيچ اجباري در دين نيست راه درست از كژي به خوبي مشخص شده است «انا هدينا السبيل و اما شاكرا و اماكفورا» كه كلمه «اما» عنصر اختيار آدمي كه به خوبي بيان مي كند. اگر قرآن در مورد حلال و حرام سخن گفته صرفا حكمتي در اين رابطه بوده است وقتي كه مي گويد شراب حرام است و آيه در اين رابطه نازل مي شود به خاطر اين است كه زيان شراب به بدن بيشتر از سود آن است اگر كسي به قرآن نظر داشته باشد و از دستورات آن پيروي كند قطعا به سراغ شراب نخواهد رفت. در جايي ديگر قرآن مي گويد ديده از نامحرم فرو ببند اين مساله به خاطر خود انسان است زيرا نگاه به نامحرم تيري زهرآلود از جانب شيطان است. پس عمل كردن به دستورات قرآني انسان را از اين انحرافات نجات مي دهد. قرآن در مورد يگانگي خداوند هم سخن مي گويد و توحيد ذاتي او را براي ما اثبات مي كند و بيان مي كند كه وجود مطلق او قابل مقايسه با مخلوقات او نيست قرآن بيان مي كند كه تمام موجودات جهان تحت تدبير و پرورش او قرار دارند. |