پاسخ به:مقالات همايش تمركز و عدم تمركز در فرآيند برنامه ريزي درسي
سه شنبه 29 فروردین 1391 11:10 AM
خادمي محسن، يوسف زاده چوسري محمدرضا |
همايش تمركز و عدم تمركز در فرآيند برنامه ريزي درسي 1384;اسفند 1384(1) |
کلید واژه: |
خلاصه:
مدارس امروزه اعم از پيش دبستان، دبستان، راهنمايي، دبيرستان با توجه به اوضاع حاكم بر جهان معاصر براي زنده و موثر ماندن خود ناگزيرند به انتقاد از خود به پردازند و همه مقولات دروني و بيروني خود شامل مديريت، برنامه درسي، موقعيت و ... را مورد برسي تحليلي قرار مي دهند. مدارس امروزه بايد نقش درمانگاه و مراكز توان بخشي را ايفا كنند يعني تنها نبايد به معلومات كليشه اي بينديشند بلكه بايد رشد شخصيت سالم را معيار اساسي فعاليتهاي خود قرار دهند دراين راستايك بخش مهم از برنامه هاي مدرسه كه مي توانند به تكامل شخصيت مطلوب و تسهيل رشد اجتماعي و برانگيختن رغبتها و عمق بخشيدن به برنامه هاي درسي الزامي و تخصصي و آموزش مهارتهاي زندگي و تقويت قدرت انتخاب و نهايتا تامين بهداشت رواني دانش آموزان كمك موثري نمايند برنامه هاي مربوط به دروس انتخابي هستند كه متاسفانه عليرغم نقش بسيار حياتي و سازنده آنها در نظام آموزشي ما چندان مورد توجه قرار نگرفته و به تعبير ديگر مورد بي مهري واقع شده اند بر اين اساس در اين مقاله ضمن بيان تعاريف و كار كردها و ارايه تصويري از دروس انتخابي، وضعيت موجود دروس انتخابي دوره متوسطه را مورد نقد و برسي قرار داده و نهايتا پيشنهاداتي در خصوص بهبود اين برنامه ها ارايه خواهد شد. |