0

مقالات همايش تمركز و عدم تمركز در فرآيند برنامه ريزي درسي

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات همايش تمركز و عدم تمركز در فرآيند برنامه ريزي درسي
سه شنبه 29 فروردین 1391  11:10 AM

 12: نظام برنامه ريزي درسي متناسب با توسعه سواد اطلاعاتي
حيدري همت آبادي زهرا، موسي پور نعمت اله، حري عباس
همايش تمركز و عدم تمركز در فرآيند برنامه ريزي درسي  1384;اسفند 1384(1)
کلید واژه:  جامعه اطلاعاتي، آموزش و پرورش، برنامه ريزي درسي، درسنامه، سواد اطلاعاتي
خلاصه:

ظهور جامعه اطلاعاتي كه بشر در آستانه ورود به آن قرار دارد، بزرگترين تحول اخير تاريخ تمدن بشري محسوب ميشود. عصري كه در آن اطلاعات قدرت است. موجي كه تاثير آن همه ابعاد زندگي انسان را در بر مي گيرد و در اين بين تحول آموزش و پرورش، به دليل وظيفه حساس تربيت نيروي انساني، شاخص مهم توسعه عصر كنوني، اهميت ويژه اي مي يابد و همواره مورد توجه محافل علمي و فرهنگي قرار گرفته است.
در اين مقاله سعي شده است پس از اشاره به پديدايي جامعه اطلاعاتي و تحول پاره اي مفاهيم مرتبط با آموزش و پرورش، به بررسي مفهوم سواد متناسب با زندگي در اين دوره پرداخته شود و ضمن اشاره به برخي وظايف آموزش و پرورش در را ستاي تطبيق با نياز مندي هاي جهان امروز، از جمله سوادآموزي اطلاعاتي به عنوان پايه يادگيري مادام العمر، الزام به كار گيري روش يادگيري فعال را براي دستيابي به اهداف جامعه اطلاعاتي را نيز يادآور گردد. در پايان به اين نتيجه مي رسد كه الزام پذيرش تحقق جامعه اطلاعاتي، ضرورت همگام شدن با تحول در عرصه آموزش و پرورش، رعايت اصل عدالت آموزشي و استفاده از امكانات فناوري و دسترسي همگان به اطلاعات به عنوان يك حق و بسياري مسايل ديگر، ضرورت بازنگري در اهداف و سياست هاي آموزش و پرورش در سطح كلان و خرد به منظور همسو ساختن برنامه هاي نظام آموزشي از سالهاي ابتدايي تحصيل تا سطح عالي در راستاي اهداف و نيازهاي جامعه اطلاعاتي را قطعي مي سازد و از آنجا كه جامعه اطلاعاتي داراي طرحي يكسان براي همگان است؛ دستيابي به آموزش يكسان و بهره گيري از امكانات مساوي در سايه نظام آموزشي متمركز از پاره اي جهات دستيافتي تر خواهد بود.

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها