پاسخ به:مقالات همايش تمركز و عدم تمركز در فرآيند برنامه ريزي درسي
سه شنبه 29 فروردین 1391 11:09 AM
يگانه روح اله,خيرالهي عبدالرضا,بشاشتي محمد,كاظمي مقدم اميرهومن |
همايش تمركز و عدم تمركز در فرآيند برنامه ريزي درسي 1384;اسفند 1384(1) |
کلید واژه: شبكه مدرسه، رويكرد غيرمتمركز به برنامه ريزي درسي، نظريه ساخت و سازگرايي، اشيا يادگيري، انجمن، دايره المعارف |
خلاصه:
ورود فناوري هاي جديد به عرصه آموزش، امكانات، و روش هاي جديد و متنوعي را در اختيار دولتمردان، سياست گذاران، دست اندركاران آموزش و پروش، معلمان، و دانش آموزان قرار داده و به تبع آن مشكلات بسياري در عرصه آموزش و يادگيري حل شده است. از طرفي نقش هاي مشاركت كنندگان در عرصه يادگيري و آموزش نيز تغيير كرده است. معلمان به عنوان تنها منبع اطلاعات تلقي نمي شوند. و دانش آموزان دريافت كننده صرف اطلاعات نيستند. بلكه معلمان راهنما و دانش آموزان فعالان اصلي عرصه آموزش و يادگيري محسوب مي شوند. در رويكردهاي جديد آموزش و يادگيري مانند رويكرد ساخت و سازگرايي نيز به نقش دانش آموزان در فرايند آموزش و يادگيري، و ساخت و توليد دانش توسط آنها بسيار تاكيد مي شود. در كنار ديگر فناوري هاي آموزشي مانند آموزش از راه دور، آموزش الكترونيك، آموزش مبتني بر وب و غيره چند سالي است كه در كشورهاي توسعه يافته از شبكه مدرسه به عنوان يكي از فناوري هاي جديد آموزشي استفاده مي شود. اين شبكه فراهم كننده امكانات ويژه اي براي دانش آموزان بوده است. اين امكانات و شرايط ويژه حاصل تلفيق پارادايم ها و امكانات و رويكردهاي جديد آموزشي با فناوري هاي اطلاعات و امكانات استثنايي آنها در نظام شبكه مدرسه است. از جمله اين رويكردها و فناوري ها مي توان به رويكرد ساخت و سازگرايي، تشكيل انجمن ها و فناوري هاي نظام مديريت محتوا و دوره، اشيا يادگيري و ويكي پديا اشاره كرد. با تلفيق رويكردها و فناوري هاي جديد آموزشي پيامدها و نتايج مهمي حاصل مي گردد، مشاركت حداكثري دانش آموزان در توليد محتوا و دانش، مشاركت در انجمن ها، فراهم شدن امكانات متعدد براي معلمان (دسترسي به بانك مطالب گوناگون آموزشي و منبع اشيا يادگيري، دسترسي به روش هاي گوناگون آموزشي، امكان بهره گيري از نظرات ديگر معلمان)، پاسخگويي به نيازهاي يادگيرندگان با توجه به استعدادها، سبك ها و روش هاي متفاوت يادگيري، دسترسي مديران به اطلاعات و عملكردهاي مربوط به معلمان و دانش آموزان و امكان برقراري ارتباط و تعامل بيشتر ميان والدين، معلمان، مديران و دانش آموزان. در مقاله حاضر ضرورت توجه به رويكرد غير متمركز در برنامه درسي، معرفي شبكه مدرسه و قابليت هاي منحصر به فردش، نقش افراد مختلف در آن، نقش و جايگاه شبكه مدرسه در رويكرد غير متمركز، شبكه اطلاع رساني مدارس ايران (شبكه رشد) و بعضي از تجارب بين المللي در اين زمينه مورد بررسي قرار مي گيرد. |