پاسخ به:مقالات همايش تمركز و عدم تمركز در فرآيند برنامه ريزي درسي
سه شنبه 29 فروردین 1391 11:09 AM
بهرنگي محمدرضا |
همايش تمركز و عدم تمركز در فرآيند برنامه ريزي درسي 1384;اسفند 1384(1) |
کلید واژه: |
خلاصه:
مربي حرفه اي با توجه به واقعيات شرايط موجود، تركيب مناسب انتظارات برنامه درسي رسمي با نيازهاي دروني تحقق خويشتن و شكوفايي استعدادهاي دانش آموز را مي يابد و با آن ياددهي / يادگيري را هدايت مي كند. توان و اختيار مربي حرفه اي بر حسب توان او در تركيب ميزان مناسب توجه به انتظارات رسمي و شكوفايي استعداد دانش آموز نمود مي يابد. اقتضاي موقعيت ياددهي / يادگيري، ميزان درهم فشردگي هر يك از دو نمود به ظاهر متعارض و مخالف را تعيين مي كند. بنابراين، يگانگي الگو و روش تدريس برحسب شرايط و موقعيت خاص رقم مي خورد و به اين صورت نمي توان موفقيت الگوي تدريسي را در موقعيتي خاص براي همه موقعيت ها تعميم پذير دانست. يا اگر الگوي تدريسي در موقعيتي بهترين اثربخشي را نشان مي دهد، نمي توان آن الگو را همواره الگوي برتر براي موقعيت هاي ديگر به حساب آورد. اوكسيمورون علاوه بر اشاره به جانشين هاي بي شمار براي انتخاب رويكرد برنامه ريزي متمركز و نامتمركز و روش ها و الگوهاي تدريس به نكته اساسي ديگري توجه دارد و آن حركت تدريجي به سوي كمال است. فرض بر اين است كه دانش آموز در يادگيري ابتدا بر اساس برنامه هاي مدون متمركز حركت مي كند و به تدريج با افزايش ميزان تركيب شكوفايي استعدادهاي خويشتن در انتظارات رسمي خارج از او به خويشتن مداري و استقلال در يادگيري نايل مي آيد. موفقيت دانش آموز در عبور از هر مرحله به سوي كمال به اقتضاي شرايط او در تركيب بين آن دو چيز متعارض تعيين مي شود. اين نوع همزيستي دو جانبه در آموزش با گرايش به يك ايسم، سياه و يا سفيد گروي و يا يك جبهه اي نگري سازگار نيست. اوكسيمورون با تركيب بهم فشرده از بخشي از دو چيز به ظاهر متعارض و در كشمكش با يكديگر انتخاب بهينه را به اقتضا بيان مي دارد و پايه شكيبايي در تحمل آرا، باورها و عقايد مخالف را براي حصول به نتايج منطقي و خردمندانه بنا مي نهد. اين مقاله علاوه بر روشن ساختن اين سبك تفكر در تعارض بين دو چيز و استفاده از تفاوت ها به سود برنامه ريزي درسي توضيحات عملي براي پل بستن بين مفهوم متمركز و نامتمركز در برنامه ريزي درسي و ارتباط بين نظريه و عمل در تدريس را ارايه مي دهد. |