پاسخ به:مقالات كنفرانس مديريت تكنولوژي ايران
دوشنبه 28 فروردین 1391 11:07 PM
اختيارزاده احمد |
كنفرانس مديريت تكنولوژي ايران 1387;مهر 1387(3) |
کلید واژه: استراتژي تكنولوژي، مدل هكس- مجلوف، مدل ليتل، مديريت تكنولوژي، ژئوتكنيك |
خلاصه:
در جهان پر از تغيير امروزي، تكنولوژي به تنها سلاح رقابتي كشورها تبديل شده است. امروزه سازمان ها از تغييرات تكنولوژي به عنوان وسيله اي جهت ايجاد فرصت براي كسب و كارهاي خود استفاده مي نمايند. لذا ايجاد تغييرات تكنولوژيك و يا دنباله روي موثر اين تغييرات نيازمند استراتژي هاي مدوني جهت ايجاد وحدت رويه و يكپارچه سازي تلاش هاي دورن سازمان است. اما در اغلب متون تخصصي مفهوم تدوين استراتژي تكنولوژي با درجه اي از پيچيدگي و ابهام نقل شده است كه بكارگيري الگوها و مدل هاي ارائه شده را با مشكل مواجه ساخته است. براي مثال در مدل هكس- مجلوف مشخص نشده است كه اگر سازمان مورد بررسي يك سازمان خدماتي باشد چگونه مي توان واحدهاي استراتژيك تكنولوژي را مشخص نمود. و در حالتي كلي تر اين نقيصه يعني ابهام در برخورد با سازمان هاي خدماتي را مي توان در بيشتر مدل هاي ارائه شده براي تدوين استراتژي تكنولوژي مشاهده نمود. بر اين اساس در مقاله حاضر سعي شده تا با تلفيق نظريات موجود الگويي ملموس و مبتني بر واقعيت هاي موجود پيشنهاد گردد كه نه پيچيدگي هاي تعريف واحدهاي فني استراتژيك و... را داشته باشد و نه در لحاظ كردن استراتژي هاي موجود داشته باشد. در انتها نيز به منظور تبيين بيشتر موضوع، تدوين استراتژي تكنولوژي براي يك شركت خدماتي در قالب مطالعه موردي ذكر گرديده است. |