پاسخ به:مقالات راهنمايي و مشاوره شغلي
دوشنبه 28 فروردین 1391 8:15 PM
9: نقش فناوري اطلاعات در مشاوره شغلي و راهنماي شغلي
|
صندوقدار افشين |
جشنواره راهنمايي و مشاوره شغلي 1386;بهمن 1386(1) |
کلید واژه: فناوري اطلاعات، مشاوره شغلي، راهنماي شغلي، MIS |
خلاصه:
در هزاره سوم بکارگيري تکنولوژي براي توسعه اقتصاد، دستيابي به علوم و فنون جديد، آموزش، توسعه اجتماعي، امري اجتناب ناپذير است. به واسطه دستيابي به تکنولوژي نوين داشتن اطلاعات و برقراري ارتباطات نيز ضروري و نفي در آن انکارناپذير است.
در اين مقاله نگارنده سعي بر آن دارد صرفنظر از کاربرد فناوري اطلاعات در توسعه اقتصادي و اشتغال که خود بحث مفصل و خارج از موضوع تعيين شده است در نگاهي تخصصي به چگونگي بکارگيري از اين علم در ارايه خدمات مشاوره اي، تسهيل در راهنماي انتخاب شغل متناسب با علايق افراد بپردازد.
تاسيس مراکز مشاوره شغلي و ارايه خدمات مشاوره اي از جمله موضوعات روز در کشورهاي توسعه يافته است. با روند رو به رشد فناوري اطلاعات ميدان فعاليت مختصصان و صاحبان کسب و کار محدود به حوزه و حرفه خاصي نبوده و بر خلاف نظر برخي از نظريه پردازان مبني بر جايگزيني تکنولوژي به جاي نيروي انسان، جذب نيروهاي کارآمد و متخصص، مطابق با نيازهاي بازار کار از مهمترين اهداف صاحبان صنعت و سرمايه گذاران صنعت مي باشد.
از اين رو در کشورهاي توسعه يافته ضمن جامعيت و عموميت بخشيدن به تکنولوژي فناوري اطلاعات و ارتباطات، سعي در بکارگيري اين علم از دو منظر نموده اند.
- رويکرد اول: نگاه کاربران يا مراجعان جهت مشاوره و يا يافتن موقعيت شغلي مناسب.
- رويکرد دوم: ديدگاه صاحبان سرمايه و صنعت، جذب نيروهاي متخصص و کارآمد متناسب با نيازهاي سازماني.
اين مقاله حاصل يک تحقيق با رويکرد تحليلي است و سعي بر آن دارد تا با ارايه ارهکارهاي گوناگون به بررسي I.T. در ايران و کاربرد آن در راهنماي شغلي و مشاوره شغلي و در نهايت راهکارهاي لازم جهت بسترسازي و تجهيز امکانات براي توسعه و مراکز خدماتي مشاوره شغلي نمايد.
|