پاسخ به:مقالات هجوم خاموش
دوشنبه 28 فروردین 1391 5:49 PM
 41: سن آموزش اعتياد و عوامل موثر دراعتياد نوجوانان شهرستان دلفان 
|
ميرزايي داود، نيلي محمدرضا |
همايش هجوم خاموش 1390;ارديبهشت 1390(2) |
کلید واژه: سن آموزش اعتياد، عوامل موثر در اعتياد |
خلاصه:
مواد مخدر يکي از مسايل اصلي تهديد کننده جوامع بشري بشمار مي رود که با رشد روزافزون در توليد، انتقال و توزيع همراه است و در دو دهه اخير جهان با آمارهاي تکان دهنده اي از شيوع سوء مصرف مواد، عموما در سطح جامعه و خصوصا در جمعيت جوان ونوجوان مواجه مي باشد. هدف اين تحقيق بررسي سن آموزش اعتياد و عوامل موثر دراعتياد نوجوانان از ديد مسوولان، معتادان و والدين آنها در شهرستان دلفان مي باشد.
جامعه آماري پژوهش، مسوولان، معتادان و والدين آنهادر شهرستان دلفان است. ابزار جمع آوري داده ها، مصاحبه هاي ساختار يافته و نيمه ساختار يافته بود. روش تجزيه و تحليل کيفي و از کدگذاري و مقوله بندي براي تجزيه و تحليل استفاده شد. يافته ها نشان مي دهد با توجه نظرات کل مصاحبه شوندگان اکثريت آنها (51%) دوره ابتدايي (بيشترين درصد از مجموع در صدها) را مناسب ترين سن براي آموزش اعتياد مي دانستند، بنابراين آنها معتقدند آموزش اعتياد را بايداز سنين پايين شروع کرد يعني هر چه آموزش در سنين پايين تر باشد اثر آن ماندگارتر است. همچنين اکثر افراد مورد مصاحبه عدم احترام در خانواده، دوست ناباب، عدم توجه به اوقات فراغت وضعف اعتقادات مذهبي را به عنوان مهمترين عوامل موثر اعتياد به مواد مخدر ذکر کردند. از ديد همه مصاحبه شوندگان، رسانه ها به ويژه تلويزيون نقش مهمتر و اساسي در پيشگيري از اعتياد دارد. نتايج اين پژوهش مي تواند مورد استفاده رسانه هاي ملي، آموزش و پرورش، مروجان مذهبي، پدر و مادرها، و مسوولين نگه داري از معتادين قرار گيرد.
|