0

مقالات نقش فناوري اطلاعات در اشتغال

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات نقش فناوري اطلاعات در اشتغال
دوشنبه 28 فروردین 1391  5:30 PM

 23: مديريت نيروي انساني، كليد توسعه و اشتغال
ساحتي مهر عظيم، خسرويان غلامرضا
همايش نقش فناوري اطلاعات در اشتغال  1380;بهمن 1380(1)
کلید واژه: 
خلاصه:

مشكلات اشتغال در اكثر ممالك در حال توسعه و از جمله ايران ريشه در عوامل مختلفي دارد كه براي گذر از موانع موجود نياز به روشهاي علمي و بررسيهاي تخصصي ميباشد.
در دنياي امروز بجاي اينكه انسانها در تحت كنترل عوامل بيروني و يا دروني قرار گيرند معمولا سعي بر اين مي باشد كه با استفاده از تفكر و رفتار عقلايي در سازمانها، عوامل مختلف تحت انسانها درآمده و از تبديل تهديدها به فرصتها شتاب فزاينده اي نيز به حركتهاي توسعه اي داده شود. مسلما در هر كشوري منابع محدودي وجود دارد كه با گذشت زمان نه تنها به كميت آن افزوده نمي گردد بلكه به تحليل رفتن نيز در زمره تهديدها بحساب آمده و برنامه ريزي براي توسعه را چنانچه در كاربرد و استفاده به پيشبينهاي لازم اقدام نشده باشد در آينده با مشكلات عمده مواجه ساخته و تلاشهاي مضاعف ملي را در جهت جبران كمبودها نيز مي تواند در پيامد داشته باشد. پس كنترل عوامل تاثير گذار در توسعه و زندگي روزمره افراد در جامعه، يك وظيفه خطير و مهمي مي باشد كه بايستي برنامه ريزان در سطح مملكتي و ملي به آن در اولويت نگريسته و براي مقابله از آمادگيهاي لازم برخوردار باشند. مطالعه در دو دهه گذشته در تاريخ ايران نشان ميدهد كه رشد جمعيت جزو عوامل تاثيرگذاري بوده كه بعلت در كنترل نبودن آن بتدريج آثار تلخ و مخرب آن بصورت گسترده در سطح جامعه مشهود مي گردد. البته در مقايسه جمعيت ايران با ساير ممالك پر جمعيت هنوز مي توان به قابل ملاحظه نبودن آن پي برد ولي در صورتيكه افزايش جميعت بدون برنامه و بدون آينده گري صورت گرفته باشد مسلما تحمل حتي درصدهاي كمي از افزايش مي تواند معضلات پيش بيني نشده اي را فراهم آورد كه معضل بيكاري شايد يك بعد از ابعاد آن را بنمايش ميگذارد. افزايش در مدتي محدود نزديك به
1/3 جميعت ايران كه هم اكنون چون موجي بزرگ در سطح جامعه بظهور رسيده و در پي اشتغال و تشكيل زندگي مي باشند مسلما براي بزرگترين طراحان كار و حرفه نيز در جهت برآورد نيازها كار ساده و آساني نبوده و تنها مي توان در بهترين شرايط در كم كردن دامنه آن به موفقيتهاي نسبي دسترسي پيدا كرد. در وضعيت كنوني جهان بعلت محدوديت در منابع موجود كره زمين، تلاشهاي گسترده اي در جهت كنترل منابع و مصرف بعمل مي آيد زيرا كه هر گونه غفلت و سهل انگاري در آينده ممكنست به فجايعي در سطح بين المللي منجر شود كه آثار يك چنين پديده اي با عنوان بن بست بزرگ بشريت هم اكنون مورد توجه صاحبنظران و برنامه ريزان در سطح كلان مسايل اجتماعي بوده و ضمن رعايت يك سري از قوانين بين المللي توسط دول توسعه يافته در ارتباط با كنترل و حفظ زيست توصيه هاي لازمه نيز در مقياس گسترده به كشورهاي توسعه نيافته و در حال توسعه صورت ميگيرد. در كشور ايران بعلت وجود امكانات و منابع، شانس خروج از تنگناها و تبديل تهديدها به فرصتها وجود دارد بشرط اينكه ضمن ترميم اشتباهات گذشته با برنامه ريزي اصولي به آينده نگريسته شود. در مقاله با پرداختن به موانع و تنگناها، با بررسي علل، پيشنهادات سازنده اي نيز در جهت فائق آمدن بر مشكلات موجود در اين زمينه ارايه مي گردد.

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها