پاسخ به:مقالات زمين شناسي كاربردي و محيط زيست
یک شنبه 27 فروردین 1391 2:43 PM
37: بررسي تحليلي رفتار لرزه اي تونلها و ايستگاههاي زيرزميني مترو
|
قياسي واحد، روحاني منش محمدصادق، قره سهيل |
همايش زمين شناسي كاربردي و محيط زيست 1386;اسفند 1386(3) |
کلید واژه: زلزله، سازه هاي زيرزميني، مترو، گسل |
خلاصه:
مترو يكي از سازه هاي زيرزميني است كه با وجود شباهت فراواني كه با تونلهاي كوهستاني دارد، بدليل داشتن يك سري شرايط، نيازمند بررسي دقيقتر و در نظر قرار دادن شرايط خاص و ويژه اي مي باشد.
به عنوان مثال، متروها در شهرهاي پرجمعيت براي حل مشكل ترافيك ساخته مي شوند و معمولا از زير مراكز عمده تجاري و اقتصادي شهرها عبور مي كنند. لذا در صورت آسيب ديدن آنها، خطرات اقتصادي و جاني فراواني ايجاد مي شود و يا اينكه به دليل اينكه تونلها و ايستگاههاي مترو، در عمق زيادي ساخته نمي شوند، لذا علاوه بر شرايط حاكم بر سازه هاي زيرزميني، اثرات وارد بر سازه هاي سطحي نيز بايد در آنها در نظر گرفته شود. به علاوه به دليل اينكه شهرها معمولا در مكانهاي مسطح و آبرفت ها بنا مي شوند، لذا اين گونه سازه ها نيز، به ناچار در لايه هاي رسوبي منفصل ساخته مي شود كه شرايط خاصي را بر اين سازه ها حاكم مي سازد. لازم به ذكر است، در ايستگاهها و نيز قسمتهايي كه چند تونل به هم مي رسند، معمولا نياز به فضاهاي با دهانه بزرگ وجود دارد كه اين خود آسيب پذيري اين سازه ها را افزايش ميدهد و بحث اندر كنش تونل و سازه ها مجاور در تونلهاي مترو مطرح مي شود. با توجه به موارد ذكر شده، معلوم مي شود كه بررسي آسيب پذيري و نيز تحليل و طراحي لرزه اي تونلهاي مترو و ايستگاههاي آن از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد.
|