پاسخ به:مقالات لجستيك و زنجيره تامين
شنبه 26 فروردین 1391 9:55 AM
دهقان مريم، نجفي رضا، صفايي عبدالستار |
كنفرانس لجستيك و زنجيره تامين 1385;آبان 1385(2) |
کلید واژه: فرآيند تحليل سلسله مراتبي، تكنيك ترجيحات منظم شده با عنايت به شباهته ايشان به راه حل ايده آل |
خلاصه:
ارزيابي و رتبه بندي صحيح فروشگاه ها همواره به عنوان سنجش عملكرد خرده فروشيها، به ويژه فروشگاه هاي زنجيره اي مطرح بوده است و مسوولين با رتبه بندي فروشگاه ها به راحتي مي توانند تصميمات مهمي مانند بسط و گسترش فروشگاه ها، اولويت بندي و محك زدن آنها، ارتقاي و بهبود كارايي كاركنان و ... را اتخاذ كنند و درصدد شناسايي و رفع اشتباهات برآيند. براي دستيابي به اين امر، ابتدا با انجام مطالعات كتابخانه اي و ميداني معيارها و فاكتورهاي كيفي و كمي در ارزيابي عملكرد مديريت فروشگاه هاي زنجيرهاي شهروند را شناسايي نموده. سپس با استفاده از ابزارهايي چون مصاحبه، پرسشنامه و برگزاري جلسات آزاد اين عوامل غربال شده و فاكتورهاي موثر بطور عام مشخص شود و با در نظر گرفتن سه معياري اصلي (معيار عملكرد مالي، معيار رضايت مشتريان، معيار رضايت كاركنان) تحت سه سناريوي مختلف ديدگاه معاونت طرح، توسعه و سرمايه گذاري، ديدگاه مديرعامل و ديدگاه مدير دفتر تحقيق و توسعه)، ابتدا وزن معيارها و زيرمعيارها با استفاده از نرم افزار Expertchoice بدست آمده و سپس با روش TOPSIS و AHP به صورت مجزا و تحت سه سناريوي مختلف، رتبه بندي اوليه فروشگاه ها انجام گرفته است و مقايس هاي بين نتايج اين دو روش صورت پذيرفته است و در نهايت با وزن دهي به نظرات مديرعامل و معاونت طرح و توسعه و مدير تحقيق و توسعه رتبه بندي نهايي فروشگاه ها بر اساس سه ديدگاه به وسيله روشTOPSIS صورت گرفته است. |