0

مقالات كشاورزي، محور رشد و توسعه

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات كشاورزي، محور رشد و توسعه
جمعه 25 فروردین 1391  1:27 PM

 25: نقش شرکت هاي تعاوني روستايي در بازاريابي محصولات کشاورزي: مطالعه موردي استان خوزستان
رحماني رهام,نجفي بهاالدين
همايش منطقه اي كشاورزي، محور رشد و توسعه  1387;20 خرداد، 1387(-)
کلید واژه:  شرکت هاي تعاوني روستايي، خدمات بازاريابي، محصولات کشاورزي، خوزستان
خلاصه:

با توجه به نقش فزاينده بازاريابي محصولات کشاورزي، نقش شرکت هاي تعاوني روستايي در اين رابطه و امکانات گسترش آن مورد بررسي قرار گرفته است. جامعه آماري، اعضاي شرکت هاي تعاوني روستايي تحت پوشش سازمان تعاون روستايي استان خوزستان بوده است. آمار و اطلاعات مورد نياز به دو صورت اسنادي و پيمايشي در سال 1381 جمع آوري گرديده و با 480 نفر از اعضاي شرکت ها مصاحبه گرديد. براي اين بررسي محصولات گندم، جو، ذرت دانه اي و خرما انتخاب شدند. بر اساس نتايج ميزان محصول عرضه شده به بازار براي درصد بالايي از توليدکنندگان کمتر از ده تن مي باشد. بيش از 95 درصد توليد کنندگان حدود 95 درصد محصول توليدي خود را جهت فروش به بازار عرضه کرده اند. مقادير قيمت دريافتي توليدکنندگان و پرداختي مصرف کنندگان داراي نوسان بوده است. گندم توليدي اکثر اعضا توسط شرکت هاي تعاوني روستايي خريداري شده و در خريد ساير محصولات اين شرکت ها نقش محدودي داشته اند. مشکلات فروش گندم، کمبود مراکز خريد و امکانات توزين مناسب سازمان تعاون روستايي و در صف ماندن براي تحويل محصول ذکر شده است. براي ساير محصولات مشکلات فروش کمبود و يا نبودن خريدار مطمئن در موقع برداشت، عدم ثبات بازار و نوسانات شديد قيمتي ذکر شده است. امکانات شرکت ها جهت انجام خدمات بازاريابي محصولات توليدي اعضا کم و خدمات محدودي به صورت سنتي انجام مي شود. نتايج بررسي نشان مي دهد که زمينه لازم براي فعاليت شرکت هاي تعاوني روستايي براي انجام خدمات بازاريابي محصولات اعضا فراهم مي باشد، ولي شرکت ها به غير از گندم در مورد خريد ساير محصولات داراي نقشي محدود بوده اند.

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها