پاسخ به:مقالات كشاورزي، محور رشد و توسعه
جمعه 25 فروردین 1391 1:27 PM
طاهري فرزانه، تفته مرضيه |
همايش منطقه اي كشاورزي، محور رشد و توسعه 1387;20 خرداد، 1387(-) |
کلید واژه: زعفران، ساختار بازار، شاخص هرفيندال، نسبت تمرکز، صادرات، ايران |
خلاصه:
امروزه کشورهاي توليدکننده زعفران در جهان تلاش مي کنند با شيوه هاي نوين بازاريابي، سهم خود را از عرضه جهاني اين محصول افزايش دهند و جايگاه مناسبي را در بازار جهاني زعفران به دست آورند. ايران بزرگ ترين توليد کننده زعفران در جهان است که مي تواند نقش مهمي را در بازار جهاني زعفران ايفا کند. کشور اسپانيا بزرگترين رقيب ايران در بازار جهاني بوده و در سال هاي اخير با فعاليت هاي گسترده خود توانسته است بخشي از سهم ايران را در بازار جهاني زعفران در تصاحب خود در آورد و باعث کاهش سهم ايران در اين بازار شوند. در بازار صادراتي زعفران ايران، ساختار بازار خريداران زعفران ايران به صورت انحصار چند جانبه بسته بوده و کشور هاي عمده متقاضي زعفران صادراتي ايران شامل امارات متحده عربي، اسپانيا، ترکمنستان، ايتاليا ، روسيه، فرانسه، آلمان، سوئيس و سوئد مي باشند که بيش از 80 درصد بازار صادرات زعفران ايران را در انحصار دارند. البته در طي دوره مورد مطالعه تعداد کشور هاي متقاضي زعفران صادراتي ايران در نوسان بوده است اما شاخص هاي هرفيندال و نسبت هاي تمرکز در بازار صادراتي افزايش يافته است و اين امر بيانگر آن است که بازار صادراتي زعفران ايران در انحصار چند کشور واردکننده تمرکز يافته است |